گفت‌و‌گوی بایدن با رهبران اروپایی درباره
اوکراین

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همزمان با افزایش تنش ها با روسیه، با رهبران اروپایی درباره اوکراین گفت و گو می کند.

 منابع رسانه ای گزارش دادند کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا امروز در یک ویدئو کنفرانس با رهبران اروپایی در مورد اوکراین گفت و گو خواهد کرد.

کاخ سفید افزود: این گفت و گو برای بحث در خصوص پاسخ مشترک به فشار نظامی روسیه در اطراف اوکراین انجام می شود.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است آمریکا  در حال بررسی اعزام پنج هزار نیرو به کشورهای متحد ناتو در بالتیک و شرق اروپا است.

افزایش حضور نظامی آمریکا در شرق اروپا  می تواند شامل اعزام بین یک تا ۵ هزار نیرو به همراه کشتی های جنگی و جنگنده باشد.

این رسانه همچنین اعلام کرد در صورت وخیم تر شدن اوضاع، این تعداد می تواند به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

سی ان ان نیز گزارش داد که پنتاگون درحال شناسایی واحد های مورد نظر برای اعزام به شرق اروپا و بالتیک است اما تصمیم نهایی در این مورد هنوز گرفته نشده است.

این گزینه در دیدار بایدن با مشاوران خود از جمله لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در روز یکشنبه مطرح شده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس تصریح کرد:  حتی اگر ما در مسیر دیپلماسی قرار داشته باشیم، بسیار بیشتر بر تقویت امور دفاعی و بازدارندگی مان  متمرکز هستیم. اگر روسیه همچنان به دنبال اقدامات خصمانه باشد،  ناتو به تقویت چشمگیر خود ادامه خواهد داد.

این در حالی است که پیش از این بایدن هیچ کدام از گزینه های نظامی از جمله استقرار نیروهای آمریکایی مازاد در اوکراین را بررسی نکرده و آشکارا عنوان کرده بود که دولت وی به دنبال ورود به مناقشه دیگر پس از خروج واشنگتن از افغانستان نیست.

کشورهای غربی و کی‌یف به تازگی ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که تقویت نیروهای ارتش اوکراین در خط تماس دونباس، نشانگر آمادگی آن برای حمله به این منطقه در شرق اوکراین است.

 به گزارش تارنمای اسپوتنیک؛ دنیس پوشیلین رئیس جمهوری خودخوانده مردمی دونتسک در شرق اوکراین گفته بود که کی یف با انتقال توپخانه و تانک به خط تماس، آماده حمله به این سرزمین می ش

 سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود که در واقع اوکراین مقدار بسیار زیادی نیرو، تجهیزات و ادوات نظامی در مرز با جمهوری های خود خوانده در خط تماس مستقر کرده و ماهیت این تمرکز قوا، بر آمادگی برای عملیات تهاجمی دلالت می کند و این تهدید اکنون وجود دارد. 

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی‌یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.