جزییات گفت‌و‌گوی مهم باقری‌کنی با انریکه مورا

در همین خصوص امروز علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشستی دوجانبه برگزار کردند.

از صبح امروز نیز نشست‌های کارشناسی آغاز شده و عصر امروز هم این نشست‌ها ادامه خواهد یافت.

دیروز چهارشنبه نیز مذاکرات در سطح کارشناسی برگزار و نشست‌هایی نیز بین علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و رؤسای هیأت‌های ۱+۴ و اتحادیه اروپا برپا شد.

علی باقری و مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکراتی که قریب به دو ساعت به طول انجامید درباره بحث تضمین‌ها به گفت‌وگو پرداختند و عصر چهارشنبه نیز مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین با حضور در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با علی باقری در نشستی سه جانبه شرکت کرده و به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره مباحث مذاکراتی پرداختند.

انریکه مورا هم که سفری به مسکو داشت و در نشست‌های دوشنبه و سه‌شنبه در وین حضور نداشت، در ساعات پایانی دیشب بعد از بازگشت به وین با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کرد. 

روز سه‌شنبه نیز مذاکرات در دو سطح رؤسای هیأت‌ها و کارشناسان ادامه یافت و موضوعات مختلف به خصوص بحث راستی‌آزمایی و تضمین‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در جلسه صبح سه‌شنبه کارشناسان ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی حضور یافتند و در نوبت عصر نیز نشستی بین رؤسای هیأت‌های ایران و سه کشور اروپایی و همچنین نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد. در نشست عصر سه‌شنبه که تقریبا سه ساعت به طول انجامید، جزییات متن پیش‌نویس و برخی ایده‌های طرفین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز روز سه‌شنبه در توئیتی با بیان اینکه بعضی‌ها از شکست سیاست فشار حداکثری درس نمی‌گیرند، اعلام کرد: ایرانی‌ها کاملا حق دارند که تضمین‌هایی را درخصوص عدم تکرار خروج آمریکا از برجام درخواست کنند. 

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز (دوشنبه) ۲۷ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات وین با بیان اینکه اختلافات مهمی باقی مانده و البته بن‌بست لاینحلی نداریم، گفت:‌ بسیاری از جداول و ستون‌های این جداول آماده شده و بخشی از پرانتزها نیز پاک‌سازی و توافقات درباره ایده‌ها تا حدود بسیار زیادی انجام شده و در حال تبدیل به جملات و کلمات هستند.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه ۲۷ دی ماه به وقت محلی با نمایندگان اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) عضو برجام در هتل کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو نشست. گفتنی است، علی باقری و مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی روز جمعه ۲۴ دی ماه در پی تفاهم انجام شده و به منظور انجام مشورت ها با پایتخت ها به کشورهای متبوعشان بازگشتند، ولی در این مدت نشست‌های کارشناسی در وین در جریان بود.

روز یکشنبه هم نشست کارگروه رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین در برگزار شد. علاوه بر این جلسه کارگروه سوم (ترتیبات اجرایی) هم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برپا شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز جمعه ۲۴ دی ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «وانگ یی» همتای چینی در اظهاراتی درباره مذاکرات اظهار داشت: امیدواریم در وین به یک توافق خوب و در زمانی کوتاه دست پیدا کنیم.

وی گفت: رفتار غربی‌ها در مقایسه با اظهاراتشان مبنی بر این‌که نگران هستیم و عجله داریم، عدم ابتکار غربی‌ها نشانگر آن است که در رفتار و گفتارشان تعارض وجود دارد و امیدوار هستیم از این مرحله عبور کنیم و این جا با صدای بلند مایلم اعلام کنم که جمهوری اسلامی ایران از رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند، ولی این بستگی به طرف‌های غربی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.