واکنش روسیه به تهدید اخیر جو بایدن

او بیان کرد: این گونه تهدیدها و هشدارها از کارشناسان سطوح میانی تا سران کشورها بیان می کنند. این بیانات دست کم در یک ماه اخیر بطور منظم به گوش می رسد. ما بارها به این گونه اظهارات واکنش نشان دادیم و فکر نمی کنم که باید به اظهار نظر در این مورد ادامه بدهیم. 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و مسکو، روسیه را تهدید کرد اگر تنش ها درباره اوکراین را تشدید و به این کشور حمله کند، با "فاجعه" مواجه خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی این مطلب را در نخستین نشست خبری خود در سال ۲۰۲۲ به مناسبت گذشت یکسال از دوره ریاست جمهوری اش بیان کرد و افزود که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت و گوی بسیار صریحی داشتیم و او هیچگاه تحریم هایی را که برایش درنظر گرفته ام ندیده است. من با این ایده که ناتو اتحاد نخواهد داشت مخالف هستم.

رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد اگر روسیه حمله کند ما این کشور را مسوول پذیر خواهیم کرد و با "فاجعه" مواجه خواهد شد. متحدان و شرکای ما آماده اعمال هزینه های سنگین و صدمه قبل توجه به روسیه و اقتصاد آن هستند.

بایدن با اذعان به اینکه اکنون ۶۰۰ میلیون دلار تجهیزات پیچیده به اوکراین ارسال کرده ام، مدعی شد اگر روسیه حمله کند ما متحدان خود را در جبهه شرقی تقویت خواهیم کرد و هزینه نفوذ روسیه به اوکراین  از نظر کشته شدن نیروها، بسیار قابل توجه و سنگین خواهد بود.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت که روسیه در انتظار دریافت پاسخ مربوط به پیشنهادهای خود به آمریکا در مورد ضمانت های امنیتی است. 

وی در همین حال گفت که پیام هایی که از واشنگتن بدست می آید مبنی بر آمادگی آمریکا برای گفت و گو درباره موضوع عدم استقرار تسلیحات در اوکراین، نکته مثبتی است. 

پسکوف در بخش دیگری از نشست خبری گفت که عدم پذیرش اوکراین در ناتو در شرایط کنونی به این معنی نیست که پیمان ناتو در میان مدت این کشور را به عضویت خود درنیاورد. 

سخنگوی پوتین همچنین امکان تماس جدید سران روسیه و آمریکا را بعید خواند و این امکان را در زمان حاضر رد کرد.  

به گزارش ایرنا، بایدن و پوتین در دسامبر ۲۰۲۱ دو بار با یکدیگر گفت و گو کردند که در اوایل دسامبر به صورت مجازی دیدار و در اواخر دسامبر گفت و گوی تلفنی درباره موضوعات مختلف از جمله ایران و نیز بطور ویژه درباره اوکراین با یکدیگر گفت و گو کردند.

مقامات روسیه بارها ادعاها و اتهامات آمریکا مبنی بر برنامه ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرده اند.

همزمان با اظهارات بایدن درباره اوکراین و تهدید روسیه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در اوکراین به سر می برد، در دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور در کی یف وعده کمک های امنیتی و اقتصادی از سوی آمریکا و جامعه بین المللی داد.

 وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد  این دیدار به عنوان بخشی از هماهنگی نزدیک و مستمر آمریکا با اوکراین پس از گفتگوی ثبات راهبردی آمریکا و روسیه در ژنو، نشست شورای ناتو-روسیه در بروکسل و نشست دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین انجام می شود.

اولین واکنش روسیه به تهدید جو بایدن

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.