برنامه مهم زاکانی برای دستفروشان تهران

علیرضا زاکانی در نشست با نخبگان منطقه ۱۰ در هشتمین برنامه از پویش قرارخدمت گفت: انقلاب اسلامی ادعای بزرگی مطرح کرد تحت عنوان اینکه باید هم  دنیا و هم آخرت مردم را بسازیم. خیلی ها در مقابل آن ایستادگی کردند. اما «من» ها «ما» شد، به اسلام تمسک و به امام تاسی شد و در کمال ناباوری انقلاب پیروز شد. در دفاع مقدس عین همین ماجرا رقم خورد. با دستان خالی و مشکلات متعددی که هر کدام برای ازپا درآوردن  ملتی کافی است، با همان فرمول انقلاب به توفیق رسیدیم.

شهردار تهران افزود: آنچه که بدخواهان تلقی می‌کردند این بود که ما دست از رویه ای که برای ما توفیق به ارمغان آورد، برمی داریم و پراکنده می شویم؛ مردم را نادیده می گیریم و نسبت خود با رهبری و مردم و انقلاب را فراموش می کنیم.

زاکانی ادامه داد: در این ۴۲ سال خدمات زیادی شده اما کاستی هایی وجود دارد که البته به خودمان برمی گرد یعنی به ما  مسئولان برمی گردد که توجه به اسلام و آینده ایران و مردم و دقت در فرمایشات رهبری نداشتیم و به جای اینکه داشته های خود را  صرف خدمت به مردم کنیم، برای خودمان سهمی را قائل شدیم. اما در تجربه جدید جمعی می خواهیم به اصل خودمان برگردیم.

شهردار تهران اضافه کرد: به همین منظور ابتدا باید دریابیم آنچه در تهران است زیبنده این شهر نیست. زیبنده تهران نیست که امروز بعد از ۴۲ سال نکاتی را بیان کنیم که واقعیت های تلخ پیرامونی ما است. نکاتی را متذکر شویم که علی القاعده باید حل شده باشد. ۴ ماه و ۱۹ روز است که نوکری شما در شهرداری را دنبال می کنیم. از روز اول دغدعه ما این بود که شهر، شهروند و مدیریت شهری را باهم ببینیم و به هم پیوسته به آن نگریسته و برنامه ریزی کنیم.

زاکانی با بیان اینکه شهر تهران عوارض جدی و جراحتی بر پیکر خودش دارد، گفت: تهران غیر از اینکه پایتخت جمهوری اسلامی است هویت ثانویه ای ندارد. درحالی که برای هویت های علم و فناوری، فرهنگی و سبک زندگی و اقتصادی و ورزشی ظرفیت های فراوانی در این شهر داریم.

وی با تاکید بر اینکه بی عدالتی و فاصله بین شمال و جنوب عمیق است، اظهارکرد: در منطقه ای سرانه فضای سبز  ۱۲۷متر است اما متاسفانه مناطق کم برخوردار هم داریم مانند منطقه۱۰ که پایین ترین سرانه فضای سبز  را با حدود سرانه ۲.۶ متر مربع داراست. این  نسبت ها با  هم جور درنمی آید.

او عنوان کرد: اگر بناست که هویت های دیگری برای تهران خلق شود، ظرفیت های تهران نباید با بی دقتی نابود شود. بزرگترین سرمایه کشور نیروی انسانی  است. چاه نفت برای کشور سرمایه است، اما قابل مقایسه با سرمایه نیروی انسانی نیست. شهری که چنین وضعیتی دارد باید به یک شهر مطلوب و الگو تبدیل شود. البته عقب افتادگی تاریخی داریم و کمبود منابع نیز وجود دارد. تهران در یکی از بهترین نقاط ساخته شده اما خودمان کاری می کنیم که مشکلاتی مانند آلودگی هوا در آن ایجاد شود.

شهردار تهران یادآور شد: کسی که می تواند موقعیت ممتاز را برای شهر ایجاد کند کسی جز مردم نیستند. در واقع از  فکر، ذهن، اراده، ید بازو، قدرت، پول، امکانات و خلاقیت مردم حرف می زنیم. مطلوبی که باید به سمت آن برویم. درواقع باید مبتنی بر ظرفیت مردم محقق شود و اگر مردم را نادیده بگیریم فرصت سوزی کردیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است از شرایط امروز که مردم گله مند هستند و این گله ها دلایل خاص خود را دارد، ورق برگردد، باید تغییر را از درون مدیریت شهری و شهرداری شروع کرده و ابتدا خودمان را تغییر دهیم . آن موقع می توانیم از مردم استمداد بطلبیم. بنابراین تلاش کرده ایم شهرداری را از یک مجموعه خدماتی صرف تبدیل به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی ‌کنیم که به همه اجزای پیرامون خودش می اندیشد و نسبت به همه حوزه های شهر مسئولیت خودش را می پذیرد.

زاکانی با بیان اینکه باید فهم درستی از شرایط موجود داشته باشیم و زمینه حضور مردم را فراهم کنیم تا بر اساس آن مسئولیت های خود را بپذیریم، تصریح کرد: در همین چند ماه پیش در شهرداری تلاش بر این بود که کاری به مسائل فرهنگی شهر و اینکه ۲۱هزار معتاد متجاهر در شهر وجود دارد نداشته‌ باشند. اما باید مشخص می شد که شهرداری چه نسبتی با این ها می خواهد برقرار کند. ۴۵۰۰ کودک خیابانی داریم که بدون کسب مهارت های اجتماعی و پیگیری شرایط و احوالات اصلی خود، درحال کار هستند. مثلا در چند روز گذشته که فردی که سنگ می زد به ماشین ها دستگیر شد. از او که سوال شد چرا سنگ به سمت ماشین ها پرت می کرد، پاسخ داد که می خواستم انتقام بگیریم و این نشان دهنده بی توجهی به شرایط افراد در جامعه در گذشته است. البته برای حل مشکل اجتماعی فقط شهرداری در حال تلاش نیست، بلکه سپاه و ناجا، ستاد مبارزه با موادمخدر، استانداری، بهزیستی، قوه قضاییه و سایر نهادها دست به دست هم داده اند تا این مشکلات برطرف شود.

او افزود: مردم در شهر در مضیقه اقتصادی هستند و توانمند سازی مردم و خارج کردن آنها از این وضعیت وطیفه ما است. مثلا پیش از این نقشی در حوزه مسکن نداشتیم اما الان می خواهیم ابزار حضور در این عرصه را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: تاکنون ۲۷۰میدان  و بازار میوه و تره بار داشتیم و تا پایان سال ۳۰ و سال آینده ۲۰۰ مورد دیگر اضافه کنیم و حتی آن را تا درب منازل مردم برسانیم.

شهردار تهران ادامه داد: از طرف دیگر ۳۹ فروشگاه شهروند داریم که بناست آن را با میادین میوه و تره بار متمرکز کنیم تا صدها فروشگاه شهروند محلی داشته‌باشیم و امکانات را بدون سوداگری در معرض مردم قرار دهیم. باید بتوانیم به سمتی برویم که اداره شهر را به دست مردم بسپاریم. مجامع نخبگان و موثرین محل را ساماندهی کنیم و سراهای محله را به دست نخبگان بسپاریم و در کنار آن با مسجدمحوری و توجه به مدرسه و خانواده  یک جریان اصلاحی و سازندگی را در شهر شروع کنیم.

او اضافه کرد: در حوزه زیرساختی بالغ بر ۲۵۰کیلومتر مترو داریم که ۱۵۳ کیلومتر دیگر باید بسازیم تا ۴ خط جدید را وارد عرصه کنیم. طبق پیش بینی ها قرار است تا سال ۱۴۲۰  این ۴ خط فعال شود که حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان هزینه دارد اما ما دنبال این هستیم تا با بارگذاری روی ۱۳۷ ایستگاه و فضاهای بین ایستگاهی، مطالباتی که از دستگاه ها داریم و مشارکت مردم و خرید راهبردی این فاصله ۲۰ ساله را به  ۵ سال برسانیم و مردم را از این شرایط نجات دهیم.

شهردار تهران بیان کرد: منظومه و چهارچوبی برای شهر درآمده است و براساس آن برنامه خودمان را در شورا ارائه کرده ایم. افقی که برای شهر دیده ایم  یک جوشش همگانی برای ساخت همه ابعاد شهر است‌. در منطقه۱۰ به صورت خاص توسعه فضای سبز مد نظر است.

زاکانی یادآور شد: تا نوروز سال ۱۴۰۱ تعداد  ۳۵۲ پارک بانوان و کودکان و مادران در تهران راه اندازی می کنیم که کلنگ یکی از آنها امروز در منطقه ۱۰ زده شد و امیدواریم این پارک را تا فروردین ماه تحویل دهیم.  چرا که برای ما زنان، مادران و کودکان موضوعیت دارند.

او گفت: این منطقه از چند مشکل مانند بافت فرسوده و  گذرها رنج می برد. مثلا خیابان قزوین که زمانی  منشا کار و تلاش بوده امروز نیاز به تحول دارد، این را هم تاکید می کنم که دست و پای ما نمی لرزد که کسی در آن طرح حضور پیدا کند که سود کند چون اگر کاری انجام شود خیرش به مردم می رسد. هر چند شهرداری باید خودش پاک باشد و کسی هم نباید دست در جیب مردم کند.

شهردار تهران افزود: در گذشته در شهرداری ظلم بزرگی انجام می شد مثلا یک بار در بازدید از  منطقه ۳ دیدم که کارگری می گفت  یک میلیون و ۷۰۰ حقوق می گیرد  و فردی که در کنار او بود می گفت  ۳ میلیون و ۷۰۰ می گیرد ، پرسیدم چرا بیشتر از او می گیری پاسخ داد چون سه شیفت کار می کنم.  در حالی که حق آنها بیشتر است و کسی هم مجاز نیست سه شیفت از او کار بکشد. بنابراین  در حال اصلاح این مسیرها هستیم.

زاکانی ادامه داد: مثلا اخیرا پرداخت حقوق  ۹مجموعه را به صورت مستقیم داشتیم در حالی که پیش از این توسط  پیمانکار و واسط انجام می شد و با این کاری که انجام شد حتی هزینه های ما نیز کمتر شده است.

او اضافه کرد: در منطقه ۱۰ فرسودگی در جداره خیابان‌ها وجود دارد که  چند خیابان نیاز به بازنگری و مشوق هایی برای حضور مردم برای ساماندهی دارد. مشکل فضای سبز و  پارکینگ وجود دارد. مثلا برای پارکینگ گودهایی برداشته شده و رها شده و خطرش برای مردم مانده‌است. تاکید کردیم که  این موارد را آماده کنند تا بتوانیم به این منطقه قدیمی و با هویت از تهران قدیم رسیدگی و شرایط را به سمتی ببریم  که شهرداری در خدمت مردم قرار بگیرد. همچنین با تشکیل هیات امنایی از نخبگان و موثرین  محل کاری کنیم  که انها برای شهرداری ایده پردازی و نظارت کنند و برای محله خودشان تصمیم بگیرند و ما در شهرداری در خدمت آنها باشیم.

شهردار تهران تاکید کرد: باید بتوانیم ظرفیت های کشور را از طریق نخبگان و فعالیت در مساجد به عنوان کانون خط تلاش، ۵۲ فعالیت را که به رقابت سالانه و جشنواره منتهی می‌شود، دنبال کنیم.  در حوزه سلامت و سیستم بهداشت نیز تهران از دورترین نقاط کشور ضعیف تر است‌. به همین دلیل کمیته سلامت  تشکیل شد تا صحت و سلامت مردم را از ظرفیت های درون قاعده هرم اجتماعی تامین و حفظ کنیم. بنابراین از شما نخبگان استمداد می طلبیم که به ما کمک کنید. نکات مطرح شده توسط نخبگان را یادداشت کردم که بتوانیم نه در مقام حرف بلکه در عمل کارهای بزرگی در منطقه انجام دهیم. 

زاکانی با بیان اینکه با مسئولین نیز وارد تفاهمات جدی شدیم، توضیح داد: مثلا با وزارت راه صحبت کردیم که ناظر به بافت فرسوده چهره شهر را تغییر دهیم. مهمترین بخش ماجرا اما مردم هستند. باید در کنار سمن ها و مجموعه های موثر و نخبگان و معتمدین دست به دست هم دهیم، چرا که حق و شایستگی مردم بسیار بیشتر از چیزی است که ما برای خدمت عنوان می کنیم. ما شهدا و فداکارانی را دیده ایم که به نظرم اکنون فاصله نجومی با آنها داریم.

او افزود: ۵ ماه پیش و امروز ما متفاوت شده، قبل از ابلاغ احکام سعی کردیم با ابعاد مختلف شهر آشنا شویم. موارد را در جلسات می شنیدیم تا به یک بسته و چارچوب برسیم که مردم را قانع و راضی کند و در یک نظام درست به شهر جهت دهد. سه هفته پیش به یک جمع بندی جامع رسیدیم که برای خود ما قابل اعتناست. برای سال۱۴۰۰ حدود  ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه سالانه را بسته بودند و با توجه به قفل در ساخت و ساز و شرایط  کرونا در خواست کردیم به دلیل این که این بودجه محقق نمی شود، آن را به  ۳۷ هزار و ۷۰۰  میلیارد تومان کاهش دهیم. امسال اما بودجه را ۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بستیم یعنی  ۵۱ درصد رشد داشتیم و امیدواریم محقق شود. البته به شورا گفتم که این کف ماجرا است.

شهردار تهران ادامه داد: مثلا اتوبان یادگار امام(ره) که مسدود می شود، ادامه ضلع غربی آن تا جاده ساده باید برود و برای این کار چند تملک می خواهد  و این جزو تعهدات ما در بودجه است. ضلع شرقی نیز با حداقل تملک از این انسداد خارج می شود. این ها جزو تعهدات مااست. یا اینکه ادامه بزرگراه شهید صیادشیرازی به میدان سپاه می‌رسد و انسداد پیدا می کند در حالی که این پروژه در این قسمت باید به زیر زمین برود و از زیر آزادگان از زیر زمین به سمت بالا بیاید و خارج شود. پرداخت هزینه این قسمت از عهده ما خارج است چرا که حدود ۳۰ هزار میلیارد نیاز به سرمایه گذاری دارد. اما همین الان سه سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند و طرح ها را ارائه دادند تا ما مناقصه بگذاریم که کار انجام شود. 

زاکانی با بیان اینکه پروژه شهید شوشتری باید تا ۹ کیلومتر ادامه یابد گفت:  این در بودجه مدنظر قرار گرفته است، اما  ادامه ای دارد که از زیر سرخه حصار باید با تونل رد شود که می تواند ۱.۵ درصد کل ترافیک کل تهران و ۵.۵ در صد ترافیک شرق تهران را کم می کند. این نیاز به مشارکت دارد و عده ای برای مشارکت اعلام آمادگی کردند. چرا آنها باید در خارج از کشور سرمایه گذاری کنند در حالی که می توانند در داخل کشور این سرمایه گذاری را انجام دهند.

او گفت: ۴۴ هزار هکتار فضای سبز پیرامون شهر داریم. در بازدید  از شرق تا غرب تهران کوه ها را دیدم. گفتم باید سرمایه گذاری کنیم مردم به جای رفتن به شمال کشور به همین کوه ها و فضای سبز سر بزنند ما می توانیم ابنیه احداث کنیم. بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که شهرداری ۹ نقطه از این نقاط  را بارگذاری کند.  ۵ نقطه آن که هر کدام هزار هکتار مساحت دارد، قابل سرمایه گذاری و مجتمع سازی است که تنها یک مورد آن یعنی شیان انجام شده است.  

شهردار تهران افزود: اعلام کردیم مسئولیت دستفروش ها با ما است و به آنها  گفتیم که حتی جای شما را مشخص می کنیم. ۱۱۴ پارک را مشخص کردیم، دستفروش ها را شناسه دار می کنیم و در جاهای  تعیین شده  از ساعت  ۴عصر تا ۱۰ شب اجناس خود را می فروشند.  در راسته بلور فروشان شوش با انتقال آنها به پارک میثاق، هم آنها فعالیت می کنند و هم خیابان بسته  نمی شود. در شهرداری دنبال مسیری هستیم که در آن سمت مردم غش کنیم.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، زاکانی گفت: جلسات پنجشنبه ها که در محضر شهروندان هستیم برای ما کار بزرگی است و امیدواریم که  این مسیر به کمک شما دوستان و نخبگان در مقام عمل دنبال شود تا دست به دست هم کارهای بزرگی را برای این منطقه و شهر داشته‌باشیم و تعلق مکانی را در شهر تقویت کنیم.

خبر مهم زاکانی برای دستفروشان پایتخت

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.