هشدار ارتش چین به ناوشکن آمریکایی

ارتش چین از رهگیری و هشدار به یک فروند ناوشکن آمریکایی که وارد آب های سرزمینی پکن در دریای جنوبی چین شده بود، خبر داد.

فرماندهی محدوده جنوب ارتش آزادی بخش خلق چین در این باره گفت که ناوشکن «یو اس اس بنفولد» به طور غیرقانونی و بدون اجازه وارد آب های سرزمینی چین شد و حاکمیت این کشور را نقض کرد و نیروهای دریایی و هوایی چین کشتی مذکور را رهگیری کردند.

فرماندهی مذکور ادامه داد: ما رسما از طرف آمریکایی می خواهیم که فورا این گونه اقدامات تحریک آمیز را متوقف کند، در غیر این صورت متحمل عواقب جدی حوادث پیش بینی نشده خواهد شد.

این در حالی است که نیروی دریایی آمریکا ضمن تایید این مطلب که ناوشکن بنفولد در آن منطقه حضور داشته است، مسئله ورود به آب های سرزمینی و در پی آن هشدار و رهگیری را رد کرد.

«مارک لنگفورد» فرمانده ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای گفت: اظهارات ارتش چین درباره این عملیات اشتباه است.

وی در بیانیه اش مدعی شد که ناوشکن مذکور آنچه به زعم نیروی دریایی آمریکا، عملیات آزادی ناوبری «مطابق با قوانین بین‌المللی» می‌خواند، انجام داده و سپس به انجام عملیات عادی خود در آبهای بین المللی ادامه داده است.

نیروی دریایی آمریکا در دریای جنوبی چین و مناطق اطراف جزیره تایوان حضور چشمگیری پیدا کرده است و به ویژه عملیات های متعدد در این مناطق و در تنگه تایوان انجام می دهد که در اکثر موارد حریم آبی و سرزمینی پکن را با ادعای آزادی ناوبری و کشتیرانی در آب های آزاد نقض می کند.

هدف این اقدامات به چالش کشیدن قدرت فزاینده چین در راستای سیاست «ایندوپاسیفیک» واشنگتن است.

آمریکا و شرکای غربی اش در سال های اخیر در راستای سیاست های تنش برانگیز ایندوپاسیفیک واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش چین و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان های جدایی طلب در مناطق تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.