آخرین وضعیت پرونده محیط بان کرمانشاهی

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ارتباط با ‌آخرین وضعیت پرونده محیط‌بان کرمانشاهی گفت: بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه در خصوص امر مصالحه در پرونده‌ها، اولویت ما ایجاد صلح و سازش است.‌

پرویز توسلی‌زاده در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده محیط‌بان کرمانشاهی که به جرم قتل یک شهروند به قصاص محکوم شده است، اظهار داشت: حدود دو سال قبل، مقتول به همراه چند نفر از دوستانش به یکی از کوه‌های اطراف استان رفته بود که در مسیر برگشت بر اثر ‌تیراندازی از سوی ماموران محیط زیست از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و به قتل می‌رسد.

وی با بیان اینکه دادگاه کیفری یک استان حکم قصاص نفس برای قاتل صادر و دیوان عالی کشور نیز این حکم را تایید کرده است، افزود: به هیچ عنوان دفاعیات متهم رافع مسئولیت کیفری نیست و هیچ کدام از عوامل موجه برای وقوع جرم وجود و عوامل رافع مسئولیت کیفری در این پرونده مصداق ندارد و رای صادر شده کاملا علمی و درست است.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه بیان کرد: بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه در خصوص امر مصالحه در پرونده‌ها، اولویت ما ایجاد صلح و سازش است. در این پرونده نیز تاکیدی برای اجرای سریع حکم نیست زیرا هنوز استیذان انجام نشده ‌و زمان برای مصالحه وجود دارد.

وی تصریح کرد: مدتی است به همت دادگستری کرمانشاه نهضت ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها شکل گرفته ‌که در این رابطه از مردم، روحانیت و ریش سفیدان درخواست کمک داریم که همت کنند تا این پرونده به مصالحه ختم شود.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه افزود: اقدامات لازم در جهت سازش در پرونده در حال انجام است و در این مسیر از تمام امکانات استفاده می‌کنیم به همین منظور سه شنبه هفته آینده جلسه‌ای به دبیری معاونت توسعه حل اختلاف استان تشکیل خواهیم داد و با کمک تمام ظرفیت‌های موجود تلاش می‌کنیم که پرونده به سازش ختم شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به ملاقات خود با خانواده مقتول گفت: مدتی پیش، ملاقاتی با خانواده مقتول داشتیم، در حالی که از فقدان فرزند خود بسیار ناراحت و متأثر بودند، اما در عین حال این عزیزان را خانواده‌ای فرهیخته و آگاه دیدم که به جلب رضایت از آنها امیدوار هستم.

توسلی‌زاده ضمن ابراز همدردی و تسلیت مجدد به این خانواده ابراز امیدواری کرد: با عنایت به لطف خداوند و بزرگواری این خانواده محترم به گذشت و بخشش حیات به شهروند محیط بان کرمانشاهی توسط این خانواده عزیز امید بسیار داریم.

جزئیات پرونده محیط بان کرمانشاهی

رئیس کل دادگستری کرمانشاه پیشتر توضیحاتی درباره جزئیات این پرونده ارائه کرده بود. در همین زمینه توسلی زاده، عنوان کرد: پرونده این فرد به اتهام مباشرت در قتل عمد رسیدگی و پس از بررسی‌های دقیق حکم قصاص صادر شده است.

وی افزود: تمامی قرائن و امارات موجود در پرونده به انضمام اقاریر متعدد متهم حکایت از این دارد که مقتول بر اثر تیراندازی صورت گرفته با سلاح سازمانی توسط آقای برومند نجفی به قتل رسیده است و پزشکی قانونی نیز علت تامه فوت را خونریزی مغزی و خونریزی وسیع داخلی متعاقب پارگی ریه به دنبال اصابت شی پرتابه‌ای اعلام نموده است.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه در پاسخ به برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه تیراندازی از ناحیه متهم با سلاح سازمانی در راستای انجام وظیفه منبعث از قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی، تصریح کرد: این فرد پس از کسب خبر در خصوص شکار غیرمجاز توسط سرنشینان خودرویی به محل عزیمت و به محض مشاهده خودروی خاطی به سمت خودرو تیراندازی می‌کند که منجر به فوت احدی از شهروندان می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگلبانی، مأمورین مربوطه در صورت دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم با آنان حمل کند، برای دفاع از خود در برابر یک یا چند نفر که بدون سلاح حمله می‌آورند، ولی اوضاع و احوال طوری باشد که بدون به کارگیری سلاح مدافعه شخصی امکان نداشته باشد و همچنین در صورتی که مأمورین مذکور مشاهده کنند که یک یا چند نفر مورد حمله واقع شده و جان آنان در خطر است مجاز به استفاده از سلاح هستند که بر اساس بررسی مستندات، اقدام متهم با هیچ‌کدام از موارد فوق منطبق نیست چرا که هیچ‌گونه حمله‌ای چه با سلاح سرد و چه سلاح گرم به مأمورین صورت نگرفته و جان هیچ شخص در خطر نبوده است.

توسلی‌زاده با اشاره به اظهارات سرنشینان خودرو مبنی بر اینکه برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این منطقه رفته بودند و در مسیر برگشت سه نفر با لباس شخصی و با سلاح بدون در دست داشتن هیچ‌گونه علائم هشدار دهنده به جلوی آن‌ها آمده‌اند و فکر کرده‌اند که راهزن هستند و متوقف نشده‌اند، گفت: نکته مهم اینکه محل برخورد در محلی مسکونی و خارج از هرگونه منطقه حفاظت شده و بر روی جاده اصلی و ترانزیتی کرمانشاه_ تهران بوده است.

وی یادآور شد: هیچگونه اقدام غیرمجاز از جمله سلاح یا ابزار شکار و یا شکارغیرمجاز نیز از سرنشینان خودرو کشف نشده و مأمورین هیچ‌گونه دلیلی حتی برای توقیف خودرو پراید و یا بازرسی آن نداشتند. حتی می‌توانستند در صورت عدم توقف از طریق مقامات انتظامی و گشت بازرسی در محل دیگر وی را متوقف کنند و موضوع تیر اندازی به سمت خودرو فاقد هرگونه توجیه قانونی است چراکه نه تنها جان متهم بلکه جان همراهان وی نیز در معرض خطر حتمی قرار نگرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.