فرانسه حجاب در مسابقات ورزشی را ممنوع کرد

مجلس فرانسه با ۱۶۰ رأی موافق، اصلاحیه‌ای را تصویب کرد که در آن «پوشیدن حجاب در مسابقات ورزشی» ممنوع است.

مجلس سنای فرانسه به اصلاح قانون پیشنهادی منع استفاده از «نمادهای مذهبی برجسته» برای شرکت در رویدادها و مسابقات سازمان‌دهی شده از سوی فدراسیون‌های ورزشی رأی داد و داشتن حجاب را خطری برای ایمنی ورزشکاران عنوان کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مجلس فرانسه با ۱۶۰ رأی موافق، اصلاحیه‌ای را تصویب کرد که در آن «پوشیدن حجاب در مسابقات ورزشی» ممنوع است. این اصلاحیه از سوی حزب راست‌گرای فرانسه پیشنهاد شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید. مشخص نیست که آیا این ممنوعیت برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس اجرا می‌شود یا خیر، اما اگر چنین شود، می‌توان انتظار موجی از تحریم‌ها را داشت، زیرا مسلمانان سهم بزرگی از مدال‌ها را در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دست آوردند.

در این اصلاحیه آمده است: «امروز در خصوص استفاده از نمادهای مذهبی بلاتکلیفی حقوقی وجود دارد و لازم است دولت، قوانین را به وضوح مشخص کند. سناتورهای فرانسوی گفتند که همه شهروندان در انجام فرائض دینی خود آزادند و مدعی شدند که اگر حجاب ممنوع نباشد، می‌توانیم شاهد ظهور باشگاه‌های ورزشی اجتماعی باشیم که برخی از علائم مذهبی را تبلیغ می‌کنند.

فدراسیون فوتبال فرانسه قبلاً در خصوص اسلام هراسی تصمیماتی اتخاذ کرده بود و طبق آن زنان را از پوشیدن روسری در مسابقات رسمی منع می‌کرد. این تصمیم به دلیل نقض آشکار آزادی مذهبی منجر به اعتراض و انتقاد شد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از حملات تروریستی اخیر در این کشور، مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی را به کانون توجه کشانده است. با این حال بسیاری معتقدند که فرانسه در این زمینه افراط کرده است.

طی ماه‌های گذشته، پاریس رویکردی اسلام ستیزانه خود را تشدید کرده است. چندی پیش، یک معلم زن لبنانی به دلیل داشتن حجاب، از مدرسه وابسته به نمایندگی سکولار فرانسه اخراج شد. اخراج این معلم بازتاب‌های زیادی داشت و بسیاری با این اقدام مخالفت کردند. صحبت‌های یک وزیر فرانسوی درباره حجاب نیز جنجال آفرین شد. این وزیر فرانسوی در اظهاراتی گفته بود که قصد دارد ممنوعیت حجاب برای دختران زیر ۱۸ سال را قانونی کند.

دولت فرانسه که به رویکرد اسلام ستیزانه خود شهره است، پس از قتل ساموئل بتی، معلم تندرو که کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام (ص) را به دانش‌آموزانش نشان داد، قانون موسوم به «افراط گرایی اسلامی» را تصویب کرد. این قانون نظارت شدید بر تامین بودجه انجمن‌های اسلامی و مجازات افرادی که از طریق اینترنت به انزجار و نفرت اقدام می‌کنند را شامل می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.