کاهش دمای هوا تا ۱۰ درجه در ۹ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از نفوذ سامانه پرفشار و کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد طی دو روز اول بهمن ماه خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی ‌ رنگ از نفوذ سامانه پرفشار از اوایل وقت جمعه( اول بهمن ماه) تا اواخر وقت شنبه( ۲ بهمن ماه) خبر داد.

نوع مخاطره حاصل از نفوذ این سامانه کاهش محسوس دما به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد خواهد بود.

منطقه اثر این سامانه جمعه (اول بهمن ماه) استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر و فارس و شنبه (۲ بهمن ماه) استان‌های فارس، هرمزگان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان خواهد بود.

اثرات این مخاطره شامل یخ‌زدگی محصولات و احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی است.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کودهای اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌‌سازی درختان به سرما، تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما است.

همچنین توصیه می‌شود محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، ایجاد پوشش روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، خودداری از کوددهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، خودداری از مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، استفاده از ضد یخ در ماشین‌‌آلات و ادوات کشاورزی، محافظت از سبزی و صیفی جات تازه کشت شده در برابر سرما در استان‌های جنوبی در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه سازمان هواشناسی از وزش باد شدید از اوایل وقت جمعه( اول بهمن ماه) تا اواخر وقت شنبه( ۲ بهمن ماه) خبر داد.

منطقه اثراین سامانه جمعه( اول بهمن ماه) استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و شنبه ( ۲ بهمن ماه)  استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و شرق هرمزگان خواهد بود.

این وضعیت جوی می‌تواند باعث خسارت به تاسیسات گلخانه‌ای و احتمال شکستن نهال‌های تازه کشت شده شود.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط افزایش استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی ، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها و عایق بندی و محافظت از کندوها با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر است.

همچنین توصیه می‌شود دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درهای سالن‌ها اقدام کنند.

سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند و از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد پرهیز شود.

همچنین نباید ماشین آلات و نهاده‌های کشاورزی روی زمین مستقر شوند. آهک‌پاشی نیز نباید در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید انجام شود.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.