هشدار سازمان ملل نسبت به خطر گرسنگی در یمن

سازمان ملل متحد اعلام کرد که میلیون‌ها یمنی در بحبوحه کمبود مواد غذایی و کمک رسانی به این کشور، گرسنگی فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد در توییتی نوشت: «خانواده‌های آواره در یمن به دلیل قطع کمک‌های غذایی با گرسنگی فزاینده مواجه هستند.»

این سازمان اعلام کرد که بیش از نیمی از چهار میلیون آواره یمنی در مناطقی زندگی می  کنند که به عنوان وضعیت غذایی اضطراری طبقه بندی شده‌اند.

این نهاد با اشاره به اینکه بودجه سازمان‌های امداد و کمک سازمان ملل در یمن از جمله برنامه جهانی غذا گفت: «در ژانویه، میلیون‌ها نفر جیره غذایی کاهش یافته دریافت خواهند کرد.»

یمن از سال ۲۰۱۴،درگیر خشونت و بی ثباتی بوده است و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی وضعیت را وخیم‌تر کرده و یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان را ایجاد کرده است، به طوری که نزدیک به ۸۰ درصد یا حدود ۳۰ میلیون نفر به کمک‌هایبشردوستانه نیاز دارند و بر اساس برآوردهای سازمان ملل بیش از ۱۳ میلیون نفر در خطر گرسنگی هستند.

«شرستی ترومسدال» نماینده ویژه نروژ در امور یمن که چندی قبل به تهران سفر کرد،  با «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار آخرین تحولات صحنه‌های داخلی و خارجی یمن بررسی و درباره زمینه‌های همکاری مشترک ایران و نروژ در رابطه با بحران یمن، رایزنی و بحث و تبادل نظر شد.

دو طرف در این ملاقات درباره مسائل و ابعاد مختلف بحران یمن گفت‌وگو کرده و راه‌های دستیابی به صلح و توقف بحران در این کشور را مورد بررسی قرار دادند. 

در این دیدار، خاجی ضمن اشاره به وضعیت اسفناک مردم مقاوم یمن و شرایط بسیار دشوار ناشی از جنگ و محاصره ظالمانه اقتصادی، خواستار مداخله هر چه بیشتر سازمان ملل متحد و جامعه جهانی برای توقف جنگ و رفع محاصره غیرانسانی این مردم شد. 

در این دیدار خانم ترومسدال نیز با اشاره به عضویت غیردائم نروژ در شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد: بحران یمن در صدر اولویت این شورا قرار دارد.

وی افزود: نروژ به تلاش‌های خود در جهت حل و فصل مسالمت آمیز بحران یمن ادامه می‌دهد و در این زمینه حمایت خود را از تلاش‌های نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن اعلام می‌کند.

لازم به ذکر است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر هفته گذشته‌اش به عمان (۲۰ دی ماه) با «محمد عبدالسلام»  مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن در مسقط دیدار و بر لزوم برطرف شدن محاصره یمن و پایان جنگ علیه این کشور تأکید کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.