کوچک شدن حباب  قیمتی سکه/وضعیت قیمت دلار

قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز از عصر روز گذشته 470 تومان بالاتر بود. برخی تحلیل‌گران معتقدند قیمت دلار در پایین‌ترین سطوح حدود دو ماه گذشته قرار دارد و افت ادامه‌دار قیمت دلار نیازمند بیرون آمدن یک خبر قطعی از فرایند احیای برجام است. مادامی که خبر خاصی بیرون نیاید، احتمالا قیمت دلار در دامنه‌ای محدود نوسان می‌کند. با توجه به اینکه تغییرات قیمت دلار در روز گذشته منفی و معنی‌دار بود، انتظار رشد قیمت دلار در شروع معاملات امروز می‌رفت.

حرکت خلاف جهت دلار متشکل در شروع کار

قیمت دلار آزاد معاملات امروز را ثبت تغییرانی مثبت آغاز کرد، اما قیمت ابتدایی دلار متشکل از متوسط روز گذشته 160 تومان پایین‌تر بود و 25 هزار و 907 تومان گزارش می‌شد. قیمت متوسط دلار متشکل در روزهای اخیر حول مرز 26 هزار تومان نوسان می‌کرد و چند باز از این مرز بالا و پایین رفت. قیمت ابتدایی دلار سنا اختلاف محسوسی با نرخ انتهای روز گذشته نداشت و با رشد 7 تومانی 26 هزار و 166 تومان گزارش می‌شد.

بازار ارز دلار صرافی

حباب قیمتی سکه کوچک شد

بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه روی 1818 دلار قرار داشت. بازار سکه انتظار شروع کار طلای جهانی در روز دوشنبه را می‌کشید و در عین حال تحت تاثیر رشد قیمت دلار قدری به سمت بالا حرکت کرد. قیمت سکه در شروع معاملات امروز با رشد 55 هزار تومانی 12 میلیون و 310 هزار تومان گزارش می‌شد و اندازه حباب آن 3.3 درصد به دست می‌آمد. روز گذشته قیمت دلار افت قابل توجهی داشت، اما قیمت سکه با سرعت کمتری واکنش نشان داد و اندازه حباب آن قدری بزرگ شده بود. برخی معتقد بودند فعالان بازار سکه چون انتظار بازگشت قیمت دلار را داشتند، قیمت سکه به سرعت واکنش نشان نداد. این فرض در معاملات امروز به نوعی تایید شد و اندازه حباب سکه همراه با ثبت تغییرات مثبت قیمتی برای دلار، کوچک و به مقادیر متعارف نزدیک شد.

تعادل در بازار ارز بیش از قیمت ارز مهم است

در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز خبری به چشم می‌خورد مبنی بر اینکه رئیس بانک مرکزی گفته است نرخ ارز را پیش‌بینی نمی‌کند، قیمت ارز چندان اهمیت ندارد و چیزی که برای ما مهم است آرامش و تعادل در بازار ارز است. این مسئله که پایداری در بازار ارز بیش از سطح قیمت اهمیت دارد و نوسانات شدید قیمتی است که کارایی بازار و سیستم تجارت خارجی را دچار اختلال می‌کند درست به نظر می‌رسد. اما اعلام این موضع در شرایطی که انتظار می‌رود با حصول توافق یا عدم توافق قیمت دلار یک شوک منفی یا مثبت را ثبت کند، به نوعی می‌توانست یک سیگنال لفظی باشد و این تصور را به وجود آورد که بانک مرکزی پایین نگه داشتن قیمت دلار را در دستور کار خود ندارد و به نوعی می‌خواهد بازار را به حالت تعادلی نزدیک کند.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار بعد از افت معنادار روز گذشته در شروع معامات امروز قدری به سمت بالا حرکت کرد. تغییرات قیمتی دلار و سکه به نحوی رقم خورد که اندازه حباب سکه که روز گذشته بزرگ شده بود به مقادیر متعارف نزدیک شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.