موضع ایران درباره به رسمیت شناختن طالبان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره این‌که در سفر امیرخان متقی با امیرعبداللهیان و حق آبه رودخانه هیرمند گفت‌وگو شد  گفت: در این دیدار درباره حق‌آبه ایران و موضوع آب گفت‌وگوهای مثمرثمری خواهیم داشت و کمیساران آب بزودی در نیمروز همدیگر را خواهند داد.

خطیب‌زاده بیان کرد: معاهدات دوجانبه در چارچوب مراوادت دوجانبه انجام می‌شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تأکید امیرعبداللهیان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و به رسمیت شناختن طالبان نیز بیان کرد: وضعیت امروز مردم افغانستان دغدغه بسیار بزرگ ایران است. ایران در این شرایطی که به دلیل حکمرانی غلط و تجاوزهای آمریکا به این جغرافیای عزیز شاهد هستیم که ۸۰ درصد مردم افغانستان امروز زیر خط فقر به سر می‌برند و وضعیت نابسامان سوخت، مواد اولیه و دارو ... تمامی دغدغه ایران بوده است و سفر هیأت افغانستان به تهران در چارچوب این دغدغه بوده است که افغانستان را از این شرایط خارج کرد. گفت‌وگوهای خوبی در سفر انجام و تلاش شد با تمرکز بر اقتصاد مردم محور در بازارچه‌های مرزی، مراودات پولی و مالی و تجارت و تامین مایحتاج مردم افغانستان تعاملات و تجارت در حوزه انرژی و سوخت و ایجاد مناطق آزاد مرزی مشترک و بسیاری از این دست موارد توافقات به نقطه اجرایی شدن نزدیک شود. این سفر در سه کارگروه مختلف به تمامی موارد پرداخت و سفر موفقی بود.

وی خاطرنشان کرد: از آن‌چه مردم امروز هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان می‌گویند استقبال شد و مشخصه‌های این دولت باید به گونه‌ای باشد که در مسیر آینده با ثبات و همراه با صلح افغانستان باشد. ایران در چارچوب سیاست حسن همسایگی و روابط خویشاوندی با مردم افغانستان تمام تلاش خود را خواهد کرد که آینده افغانستان متفاوت از امروز باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شناسایی طالبان از سوی ایران نیز گفت: ما امروز در آن نقطه قرار نداریم مولفه‌ها و مشخصه‌هایی که می‌تواند به دولت جدید در افغانستان بینجامد در این ملاقات و دیدارهای قبلی گفته شد و شناسایی چیزی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را به دست بیاورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.