جریمه سنگین فرانسه علیه گوگل و فیسبوک

به گزارش فرانس ۲۴، مقام‌های فرانسوی مسئول در حوزه حریم خصوصی شهروندان این کشور در فضای مجازی، دو شرکت بزرگ گوگل و فیسبوک را مجموعا ۲۱۰ میلیون دلار از بابت استفاده آنها از داده های مشهور به "کوکی" که به ردیابی کاربران در فضای مجازی می پردازند جریمه کردند.

شرکت‌های بزرگ فن آوری آمریکایی نظیر اپل و آمازون، از بابت فعالیت‌های تجاری خود در سراسر اروپا تحت فشاری فزاینده قرار گرفته اند. آنها در اروپا با جریمه های هنگفتی مواجه شده‌اند و قرار است قوانینی فراگیر در اتحادیه اروپا در قبال نحوه عملکرد آنها اعمال شوند.

یک نهاد ناظر بر حریم خصوصی شهروندان در فرانسه موسوم به کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌ها، شرکت‌های آمریکایی گوگل و متا (فیس‌بوک سابق) را به دلیل پیچیده ساختن فرآیند عبور از کوکی‌ها برای کاربران اینترنتی جریمه کرد.

جریم‌های سنگین نهاد مذکور علیه این دو غول بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل ۱۵۰ و ۶۰ میلیون یورو به ترتیب برای گوگل و فیس‌بوک بوده است.

این نهاد ناظر بر حریم‌ خصوصی مربوط به داده‌ها در فرانسه در واقع این جریمه را علیه موانع ایجاد شده از سوی دو شرکت یاد شده با هدف سخت‌تر کردن انصراف کاربران از دریافت کوکی های مخصوص ردیابی آنلاین اطلاعات و علائق شخصی، وضع کرده‌اند.

در بیانیه کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌های فرانسه(CNIL) با استناد به شواهد و مدارک آمده است، فیس‌بوک، موتور جستجوگر گوگل و شبکه اشتراک ویدیوی این شرکت موسوم به یوتیوب، کاربران را مجبور می‌کنند به هنگام امتناع از پذیرش کوکی‌ها، دست به انتخاب در میان گزینه‌های پیشنهادی بسیار زیاد بزنند.

کوکی‌ها فایل‌های متنی بسیار کم حجم هستند که از جانب وبسایت‌های مورد بازدید کابران ارسال و در مرورگر رایانه یا گوشی‌ها ذخیره می شوند.

سایت بازدید شده بواسطه اطلاعاتی نظیر مشخصات ورود به سایت و تنظیمات سفارش شده‌ی کاربر که از طریق کوکی‌ها در مرورگرهای کاربران ذخیره می شود اقدام به شناسایی و ارائه خدمات اختصاصی بویژه در زمینه تبلیغات به کابران می‌کند.

داده‌های کوچک جمع‌آوری شده از طریق کوکی‌ها که به صورت فایل‌های متنی ذخیره می‌شوند به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که تبلیغات را شخصی سازی کنند.

گوگل پیشتر هم در ژوئیه سال ۲۰۲۱ به دلیل کوتاهی در پرداخت غرامت به سازمان‌های تولید محتوای رسانه‌ای پس از استفاده از تولیدات آنها در نتایج جستجوهای آنلاین، از سوی فرانسه به میزان ۵۰۰ میلیون یورو جریمه شده بود.

گوگل و فیس‌بوک بر اساس حکم اخیرا صادر شده از سوی مقامات فرانسه، سه ماه فرصت دارند تا از توصیه کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌های فرانسه برای ساده‌تر کردن فرآیند امتناع کاربران از دریافت کوکی‌ها پیروی کنند، در غیر این صورت جریمه‌ دیگری معادل ۱۰۰ هزار یورو در روز علیه آنها اعمال خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.