وزیر کشور: شورا یکی از نمودهای مهم مردمسالاری دینی است

احمد وحیدی در نخستین اجلاس منتخبین دوره ششم شورای عالی استان‌ها ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تسلیت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: تقارن آغاز دوره ششم شورای عالی استان‌ها با شهادت سردار سلیمانی این پیام را به همراه دارد که امروز شهید ما تراز جدیدی از مسئولیت و مسئولیت‌پذیری را تعریف کرده که ما باید به آن سمت حرکت کنیم.

وی افزود: ویژگی بارز شهید سلیمانی این است که این شهید بزرگوار در مسئولیت خود آنچنان در زمین و آسمان درخشید که آسمانیان به استقبال وی آمدند و زمینیان در فراغ او ناله می‌کنند. این مسئولیت‌ها تنها در جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است. کار با اخلاص برای مردم در این نظام معنا پیدا می‌کند که اساس آن بر حق، تقوا و ایمان استوار است.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله روح شهید سلیمانی در همه ما دمیده شود و افقی که برای ما با این شهادت اعجاب‌گونه خود به ارمغان آورده پر رهرو باشد.

وی ادامه داد: این شورا یکی از نمودهای مهم مردمسالاری دینی است. باید شورا در همین تراز خود را مطرح کند. شورای عالی به یک مفهوم عالی‌ترین نمود جریان انتخاب شورا از روستا، بخش، شهر و استان است که جریان یافتن مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارد. این مردمسالاری دینی اولین مساله آن این است که دو عنصر اصلی دین و مردم را داراست.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه شوراها نمودی از مردم سالاری دینی هستند، افزود: شوراها باید اداره‌کننده بخش‌های مختلف باشند و مردم باید احساس قراوت و نزدیکی را با شوراها داشته باشند. اگر مجلس شورای اسلامی نمود دیگر مردم سالاری دینی باشد که مسائل را در سطح ملی حل و فصل می‌کند شوراها نیز باید مسائل را در سطح محلی حل و فصل کنند. در قانون این زنجیره به خوبی دیده شده اما در حال حاضر این کارکرد دچار مشکل شده است که باید شورای عالی استان‌ها توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

وی افزود: اگر اصول حکمرانی براساس قانون اساسی اجرا شود بسیاری جریانات در وقت و جای خود به خوبی حل و فصل می‌شود. شورای عالی استان‌ها به عنوان یک جریان باید پیکره بزرگ شوراها را در کشور راهبری کند تا بتواند حکمرانی درستی در سطح محلی و منطقه‌ای محقق شود. مردم باید احساس مشارکت واقعی در اداره شهر و روستای خود را داشته باشند و این موضوع به واسطه حضور شوراها قابل تحقق است و اگر چنین نباشد موقعیت شوراها تضعیف خواهد شد.

وی تاکید کرد: این رکن بزرگ در مردمسالاری دینی باید پاس داشته شود. در مورد شوراها مردم حساس هستند لذا انتظار دارند مبارزه با فساد، تصمیمات منطبق با مصلحت مردم و منطقه گرفته شود و شوراها خود را برآمده از مردم و در متن مردم بدانند. بی‌تردید باید جایگاه شوراها را حفظ کنیم و اجازه ندهیم اندک نفراتی جایگاه مهم و عظیم شوراها را تعضیف کنند. حفظ این جایگاه در دست شوراها به ویژه شورای عالی استان‌ها. از این پس شما اعضای شورای عالی استان‌ها چهار سال پرکار و انشاءالله پرثمر را پیش رو دارید که امیدواریم دستاوردهای بزرگی به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این اجلاس مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزیر کشور نیز با تاکید بر نقش و اهمیت شوراها و نهادهای عمومی غیردولتی در کشور گفت: قطعا شوراها نقش مهمی در افزایش سرمایه اجتماعی کشور دارند. شوراها در گذر دولت‌محوری به مردم‌محوری، چابک سازی حاکمیت، بازآفرینی نحوه اداره امور محلی، پاسخگویی، شفافیت، مسئولیت‌پذیری و افزایش رضایتمندی نقش موثری خواهند داشت. قطعا شوراها می‌توانند در توزیع عادلانه خدمات نقش اساسی داشته باشند که مقدمه توسعه پایدار کشور است. شوراها در عدالت‌محوری که از سیاست‌های اصلی دولت است نیز نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استان‌ها در دوره پنجم نیز در تشریح عملکرد این شورا در دوره قبلی گفت: از زمانی که تصدی ریاست شورای عالی استان‌ها با انتخاب اعضا به بنده واگذار شد ۱۳ اجلاس برگزار شد که ۱۰ اجلاس به صورت حضوری و سه اجلاس با توجه به شرایط کرونایی کشور به صورت غیرحضوری برگزار شد. این اجلاس‌ها در یک سال تصدی بنده به عنوان ریاست شورای عالی استان‌ها برگزار شده است. اقدامات زیادی در دوره پنجم در حوزه‌های مختلف از جمله امور مالی، فناوری اطلاعات و... انجام شده که این آمادگی را داریم در خدمت هیات رئیسه و اعضای جدید شورای عالی استان‌ها اقدامات انجام شده را تشریح کنیم.

به گزارش ایسنا، در حالی که در دوره‌های گذشته انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها با حضور خبرنگاران برگزار می‌شد در نخستین اجلاس دوره ششم و انتخابات هیات رئیسه سال نخست این دوره وزارت کشور از حضور خبرنگاران در این جلسه ممانعت به عمل آورد. به این ترتیب تشکیل هیات رئیسه سنی و برگزاری انتخابات هیات رئیسه این شورا در دوره ششم بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

وزیر کشور:شوراها نمودی از مردم سالاری دینی هستند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.