استپ رشد قیمت گوشت قرمز و مرغ

مرکز آمار ایران تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در آذر ماه ١٤٠٠ را اعلام کرد.

  گوشت گوسفند با کاهش 0.5 درصدی و مرغ ماشینی با کاهش 0.2درصدی بیشترین کاهش قیمت در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

برمبنای این گزارش در گروه نان و غلات اقلام برنج ایرانی درجه یک با ٤.٣ درصد ، شیرینی خشک با ٣.٢ درصد و رشته آش با ٣.١ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها هم، ماهی قزل آلا با ١.٦ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌ است. اما در این گروه، گوشت گوسفند با افت 0.5 درصد و مرغ ماشینی نیز با افتی 0.2 درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

به علاوه بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن مربوط به کره پاستوریزه (کره حیوانی) با ٢.٩ درصد، شیر‌خشک با ٢.٣ درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه با ٢.١ درصد بوده است. همچنین در این گروه تخم مرغ ماشینی با منفی 5.9درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌ است.

در گروه میوه و خشکبار نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به هندوانه با 18.7 درصد و انار با 6.5 درصد بوده است. همچنین در این گروه پرتقال با افت 9.9 درصد و موز با افت 2.9 درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

افزون بر این‌ها بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در گروه سبزیجات و حبوبات مربوط به سیب‌زمینی با ٢٤.٢ درصد، گوجه فرنگیبا ٧.٦ درصد و پیاز با ٥.٩ درصد بوده است. همچنین هویج فرنگی با افت23.8 درصد، فلفل دلمه‌ای با کاهش 14.3 و کدو‌سبز با افت 7 درصدی بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها هم بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به رب گوجه فرنگی با ٩ درصد و سس گوجه فرنگی با ٥.٥ درصد بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.