پوتین و اردوغان رایزنی کردند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت و گویی تلفنی با رجب طیب اردوغان، با وی درخصوص ضمانت های امنیتی ناتو و آمریکا برای عدم گسترش سازمان ناتو تبادل نظر کرد.

در بیانیه آمده است: دو طرف درخصوص موضوعات بین المللی از جمله در مورد پیشنهاد روسیه برای دریافت ضمانت های حقوقی امنیتی از ناتو و آمریکا و امضای توافقنامه هایی در این مورد تبادل نظر کردند. 

اوضاع منطقه قفقاز جنوبی و مسائل سوریه و لیبی، از موضوعات دیگری بود که سران روسیه و ترکیه درباره آن گفت و گو کردند. 

روسیه از آمریکا و ناتو می‌خواهد متعهد شوند که حضور این ائتلاف نظامی تا مرزهای اوکراین گسترش پیدا نکند، اقدامی که به گفته مسکو امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند.

مذاکرات روسیه و آمریکا درباره ضمانت های امنیتی روزهای ۹ و ۱۰ ماه ژانویه ۲۰۲۲ (۱۹ و ۲۰ دی ماه) برگزار می شود و پس از آن روز ۱۲ ماه ژانویه (۲۲ دی ماه) نشست روسیه - ناتو در بروکسل با موضوع ارائه ضمانت های امنیتی به روسیه برگزار خواهد شد. همچنین روز ۱۳ ماه ژانویه (۲۳ دی) نیز بحث ها در این مورد در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا صورت می‌گیرد. 

روابط روسیه و ناتو بسیار پرتنش است و پس از روی کار آمدن حکومت غرب گرا در کی یف در سال ۲۰۱۴، پیمان ناتو همکاریها با مسکو را متوقف کرده و هر ساله چند رزمایش در نزدیکی مرزهای روسیه ازجمله در دریای سیاه برگزار می کند. در این میان، مسکو نیز برای قدرت نمایی رزمایش هایی را به اجرا می گذارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.