سکه به افت قیمت دلار چه واکنشی نشان داد؟

قیمت ابتدایی دلار سنا نیز ۷ تومان از نرخ انتهایی روز پنج‌شنبه بالاتر بود و ۲۷ هزار و ۴۵۸ تومان گزارش می‌شد. امروز اولین روز سال نو میلادی بود و  مذاکرات احیای برجام برای تعطیلات سال نو تا روز دوشنبه به تعویق افتاد. آخرین خروجی‌های مذاکرات نشان می‌داد فضا نسبت به دور قبل تغییر کرده بود. به نوعی به نظر می‌رسید جدیت طرفین در این دور برای حصول توافق بیشتر است. همین سیگنال‌ها باعث شد، روند قیمتی دلار در این دور با دور قبلی متفاوت باشد و ضمنا نوسانات شدید قیمتی مانند دور قبل در بازار دلار مشاهده نشود.

اخباری که توجه فعالان بازار را جلب کردند کدامند؟

از اخباری که در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز جلب توجه می‌کرد می‌توان به چند مورد اشاره کرد. رئیس جمهور ایران معتقد است تورم روند نزولی به خود گرفته و در چند ماه کار دولت جدید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات به کشورهای همسایه افزایش یافته است. اولیانوف نیز در مورد حصول توافق در اوائل سال آینده اظهار امیدواری کرد.

حباب قیمتی سکه کوچک شد

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه و جمعه عملکرد خوبی داشت. قیمت طلا در پایان معاملات روز پنج‌نشبه روی ۱۸۱۴ دلار قرار داشت و در انتهای معاملات روز جمعه به مرز ۱۸۳۰ دلار نزدیک شد. تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند ۱۸۳۰ دلار یک مرز مهم برای قیمت طلاست. قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه روی ۱۸۲۹.۸ دلار قرار گرفت. رشد قیمت طلا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه قابل توجه بود. قیمت طلا عصر جمعه نسبت به صبح پنج‌شنبه حدود ۳۰ دلار معادل حدود ۱.۷ درصد بالاتر بود. این حجم از تغییرات طی دو روز برای طلا، نسبتا زیاد است، با این وجود قیمت سکه باز هم تغییرات قیمت طلا را نادیده گرفت و هم‌جهت با دلار حرکت کرد، البته رشد قیمت طلا باعث شد تغییرات منفی قیمت سکه در شروع معاملات امروز تعدیل شود. قیمت سکه امامی در شروع معاملات امروز ۱۰ هزار تومان از ظهر پنج‌شنبه بالاتر بود و ۱۳ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان گزارش می‌شد. 

احتمال دارد قیمت سکه در ادامه تحت تاثیر رشد طلا قدری به سمت بالا حرکت کند، ولی قیمت سکه، سیگنال اصلی را از بازار داخل و روند قیمتی دلار دریافت می‌کند. این مسئله نیز به نوعی قابل درک است. احتمال وقوع تغییرات ناگهانی قیمت دلار با توجه به سابقه قیمتی این ارز، بالا ارزیابی می‌شود و فعالان بازار در مورد قیمت دلار حساس‌ترند تا قیمت طلای جهانی.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز قدری کاهش یافت. قیمت طلای جهانی در معاملات روز پنج‌شنبه و جمعه عملکرد خیلی خوبی داشت و به مرز ۱۸۳۰ دلار نزدیک شد. قیمت سکه همزمان با رشد قیمت طلا در شروع معاملات امروز اندکی رشد کرد. حباب قیمتی سکه در نتیجه رشد قیمت طلای جهانی کوچک شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.