روسیه به ایران جنگنده می‌فروشد؟

وبگاه آمریکایی «۱۹۴۵» به نقل از وبگاه «اویاسیون‌لاین» نوشت که روسیه درخواست‌هایی برای فروش جنگنده‌های سوخو-۳۵ SE از سوی ترکیه و الجزایر دریافت کرده اما با توجه به وضعیت هشداردهنده خاورمیانه این کشور خواستار فروش این جنگنده‌های چند منظوره به ایران است.

در این گزارش ادعایی آمده است که روسیه دستکم ۲۴ فروند جنگنده سوخو-۳۵ را به ایران می‌فروشد. این جنگنده‌ها در ابتدا قرار بود به مصر فروخته شوند، اما آمریکا، مصر را تهدید به تحریم کرد. بنابراین ۱۵ فروند از این نوع جنگنده‌ها که اینک آماده شده ممکن است تا اوایل سال آینده میلادی و بر اساس قرار داد دو جانبه عازم ایران شوند.

این وبگاه در ادامه نوشت، (رژیم) اسرائیل و عربستان سعودی احتمالاً به انتقال این هواپیماها به ایران توجه خواهند کرد زیرا از توانایی‌های سوخو-۳۵ واقفند. روسیه چهار فروند سوخو-۳۵ را ماه اکتبر در سوریه مستقر کرد و امیدوار است که آنها به دولت اسد کمک کنند.

در خاتمه این گزارش آمده است، ایرانی‌ها باید قبل ازعملیاتی شدن سوخو-۳۵، آموزش‌های فراوانی را روی آن‌ها انجام دهند، اما این جنگنده در نهایت باید تا زمان فروش وارد خدمت ایران شود. این جنگنده ارتقاء قابل توجهی برای نیروی هوایی ایران خواهد بود که معمولاً از جنگنده‌های «اف-۱۴ تامکت»، «اف-۴ فانتوم» و «میگ-۲۹» را در میان انبوهی از هواپیماهای جنگنده قدیمی‌تر استفاده می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.