وورد سامانه بارشی جدید به کشور

 اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: بعدازظهر پنج‌شنبه 1400/10/09

زمان پایان: اواخر وقت یک‌شنبه 1400/10/12

نوع مخاطره: بارش شدید باران، در ارتفاعات برف و در مناطق با اقلیم گرم با رعد و برق همراه با وزش بادشدید موقتی.

منطقه اثر:

پنجشنبه 1400/10/09 : جنوب خوزستان، شمال بوشهر، نیمه غربی و جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

جمعه 1400/10/10 : نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب فارس، جنوب بوشهر.

شنبه 1400/10/11 : جنوب فارس، هرمزگان، جنوب و مرکز کرمان، جنوب خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، غرب سیستان و بلوچستان.

یکشنبه 1400/10/12 : بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه غربی و جنوب کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، نیمه جنوبی کرمان، لرستان، نیمه غربی اصفهان، غرب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمانشاه.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی

توصیه: مزارع و باغات: زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش ها، استحکام سازه های باغی در برابر بارش های شدید، انجام آبیاری در خاک های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان های مسقف بخصوص ذرت استان خوزستان، خودداری از انجام چالکود در باغات با توجه به رخداد بارش سنگین، تسریع در برداشت مرکبات استان کرمان، تسریع در کشت غلات پاییزه قبل از شروع بارش ها.

سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار :  تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما و وقوع بارش ها . استحکام و ترمیم سقف گلخانه ها در برابر بارش شدید و وزش باد . کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه ها در هنگام کاهش دما و بارش

سالن های مرغداری و دامداری :  عدم استفاده از آب باران برای دام ها . جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن ها، جمع آوری کود از واحدهای دامداری قبل از وقوع بارش.

استخر های پرورش ماهی:  پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر‌ها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه ها عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی.

عشایر و زنبوردارای: خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ ها و مسیل‌ ها با توجه به وقوع بارش ها‌، عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلنی‌ها جهت زمستان گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و ارتفاعات و انتقال دام ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش

ماشین آلات و ادوات کشاورزی:  تخلیه آب و جمع‌ آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار به دلیل بارش های سنگین، انتقال ماشین‌ آلات و ادوات کشاورزی از مزراع به مکان های امن به دلیل آغاز بارش‌ ها

توصیف سامانه: تداوم سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه 1400/10/08

زمان پایان: یک‌شنبه 1400/10/12

نوع مخاطره: بارش شدید باران و تداوم آن در منطقه، رعدوبرق در نواحی مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نواحی مرتفع و کوهستانی بارش برف

منطقه اثر:

چهارشنبه 1400/10/08 : بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، خوزستان.

پنج‌شنبه 1400/10/09 : خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری.

جمعه 1400/10/10 : فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال خوزستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد.

شنبه 1400/10/11 : فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان، کرمان، جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری.

یکشنبه 1400/10/12 : هرمزگان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال مسدود شدن جاده های کوهستانی و برف گیر، تاخیر و یا لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی سیل و آبگرفتگی .

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید

زمان شروع: پنج‌شنبه 1400/10/09

زمان پایان: جمعه 1400/10/10

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج به همراه با بارش باران و رعد وبرق

منطقه اثر:

پنجشنبه 1400/10/09 : نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس، در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان.

جمعه 1400/10/10 : نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و و خلیج فارس، در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر.

اثر مخاطره: خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس ها و تورهای صیادی.

توصیه: عدم فعالیت های تفریحی و هرگونه فعالیت دریایی بویژه در مناطق فراساحل، جمع آوری تورها و لوازم صیادی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.