تعداد مبتلایان به اُمیکرون در ایران چند نفر شد؟

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره به شیوع واریانت امیکرون در دنیا و کشورمان اظهار کرد: تا روز گذشته ۲۶ مورد ابتلا به سویه امیکرون در کشور شناسایی شده و ۱۲ مورد مشکوک نیز در دست بررسی است و بلافاصله پس از مشخص شدن تکلیف آنها، اعلام می‌شود.

گویا افزود: وزارت بهداشت انواع مختلف واکسن را به میزان کافی در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز مختلف توزیع کرده است تا آمار واکسیناسیون به بهترین نحو انجام شود.

او ادامه داد: تعدادی مراکز منتخب در هر شهرستان در نظر گرفته می‌شود تا بیماران خاص که پزشک شان واکسن خاصی را تجویز کرده به فرد بیمار تزریق شود. ما امکان تشخیص همه بیماری‌های ویروسی و تنفسی در بین کودکان و بزرگسالان را در کشور داریم و اگر تردیدی وجود داشته باشد نمونه دریافتی به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره سویه دلمیکرون گفت: سویه‌هایی مشاهده شده که هم موارد امیکرون و هم دلتا در آن وجود دارد. فعلا قضاوت درباره این سویه جدید بسیار زود است و هنوز قطعی نیست و دانشمندان اظهار نظر مشترکی در این زمینه ندارند.

گویا افزود: سویه امیکرون به شکل گسترده بوده و در کشور این واریانت مراحل ابتدایی را طی می‌کند ما اقدامات سختگیرانه مربوط به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی را درنظر گرفته ایم. مراقبت هوشمند رعایت دستورالعمل‌ها در سطح اجتماع تصویب شده و به مرحله اجرا درآمده است. اگر بیماری انتقال اش گسترش پیدا کرد دستورات جدیدی را خواهیم گرفت.

گویا تاکید کرد: بهترین راه مقابله با واریانت امیکرون تزریق کامل واکسن کروناست و باید مردم نوبت سوم واکسن را تزریق کنند و افرادی که هزینه دز را تزریق کرده است باید دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

او افزود: ما با علم خودمان در خصوص تزریق واکسن تصمیم می‌گیریم. تاریخ مصرف واکسن‌های تزریقی مشخص است و مورد تایید سازمان غذا و دارو است و این سازمان اجازه از تزریق واکسن تاریخ گذشته را به هیچ عنوان نمی‌دهد.

او افزود: افرادی که سه ماه از نوبت دوم واکسن گذشته را می‌توان نسبت به تزریق دز سوم اقدام کنند. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حرف اول را در مقابله با بیماری کرونا می‌زند.

گویا گفت: تجمعات باید کم‌تر شود تا مشکلی از نظر سویه امیکرون ایجاد نشود. انواع واکسن‌های مختلف در دنیا که تولید می‌شود بیشتر آن در ایران ساخته می‌شود و ما از واکسن‌های اثر بخش بالا استفاده می‌کنیم. منعی برای ما برای استفاده از واکسن‌های موثری‌تر در کشور وجود ندارد.

گویا بیان کرد: واکسن‌های تولید داخل برای ۱۲ سال به بالا می‌توان مورد استفاده قرار بگیرند. بر اساس دستور رییس جمهور بررسی‌های بیشتر جهت تزریق برای کودکان زیر ۱۲ سال انجام خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.