شوکی که حسن روحانی به دلواپسان وارد کرد

در روزهایی که مخالفان حسن روحانی برای کشاندن او به میز محاکمه از هیچ تلاشی دست بردار نیستند، خبری از دیدار یک ساعته او با رهبر انقلاب منتشر شد.

پس از پایان ریاست جمهوری حسن روحانی و تحویل قدرت به سید ابراهیم رئیسی، به یکباره حضور حسن روحانی در صحنه سیاسی کشور کمرنگ شد. برخی معتقد بودند رئیس جمهور سابق در استراحت بعد از ۸ سال دولت داری است و بعد از مدتی به صحنه باز خواهد گشت.

برخی نیز مدعی شدند قرار است ریاست مجمع تشخیص به او برسد. در همان روزها، مخالفان او از پای ننشسته و هر روز به هر بهانه ای رئیس جمهور سابق و دولتمردانش را زیر تیغ انتقادات تند و تیز بردند و حتی خواستار محاکمه او شدند.

 آنچنان که محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر، در جلسه علنی مجلس گفت: مسأله تخلفات حسن روحانی هیچ ربطی به شأن معمم بودن او ندارد؛ چرا که فقط او عمامه بر سر دارد، لذا رسیدگی به پرونده تخلفات وی در دادگاه ویژه روحانیت را نمی‌پذیرم و او در جایگاه ریاست جمهوری تخلفاتی کرده که بایستی به آن سریعا رسیدگی کرد. 

از فعالیت توئیتری تا برگزاری جلسات با اصحاب چهارشنبه

روحانی و حلقه اول دولتمردانش اما در مدتی که سپری شد بنایشان را بر عبور و پاسخ ندادن به این ادعاها و حملات قرار دادند. بعد از مدتی البته روحانی از سکوتِ سیاسی خارج شد و با چند توئیت یا فرستادن پیام های مکتوب نشان داد قصد گوشه نشینی و عزلت سیاسی را ندارد. آنچنان که در توئیتی نوشت؛ «۲۰ مهر ۳۲ سال پیش، شورایعالی امنیت ملی تاسیس شد. سیاست «بی طرفی فعال» در حمله ائتلاف به عراق در سال ۶۹ و خارج کردن ایران از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل در سال ۹۴ از تصمیمات سرنوشت ساز این نهاد است. هوشیاری نسبت به تحولات منطقه/ جهان و تدبیر شجاعانه  برای صلح و امنیت ملی لازمه پیشرفت کشور است.»

چند روز پیش نیز خبری درباره جلسات روزهای چهارشنبه روحانی و برخی نزدیکانش منتشر شد تا این سیگنال به فضای سیاسی فرستاده شود حسن روحانی قرار نیست بعد از ۸ سال ریاست جمهوری با دنیای سیاست و سیاست ورزی خداحافظی کند.

بنا بر روایت ها محمود واعظی رئیس دفتر دوران ریاست جمهوری روحانی، هماهنگی این جسات را برعهده دارد و محمد قوچانی دبیر «شورای گردآوری، تدوین و مستند سازی آثار رئیس جمهور» را پیگیری می کند.

دیدار حسن روحانی با رهبر انقلاب

امروز اما خبری درباره حسن روحانی منتشر شد که سیگنالی مهم نه فقط به طیف حامیان دولت سابق که به منتقدان و خاصه تندروهای دلواپس داشت. 

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در توئیتی مهم خبر از دیدار حسن روحانی با رهبر انقلاب داد و نوشت:« حتی اگر از محتوای دیدار اخیر یکساعته حسن روحانی با رهبر معظم‌ انقلاب، هیچ خبری منتشر نشود، اصل خبر، پیام مهمی دارد برای اهالی سیاست. چه راست، چه چپ، چه دلواپس، چه...»

دیداری که جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب، ضمن تایید آن گفت:« خبرهایی در این خصوص در فضای مجازی مشاهده کردم، اما پیش از آن از دوستان مشترکی با آقای روحانی داریم، شنیده بودم که چند هفته پیش این ملاقات صورت گرفته است. آقای روحانی در گزارشی که به دوستانشان دادند بسیار ابراز رضایت‌مندی کرده بودند از جلسه‌ای که با رهبری داشتند و صحبت‌هایی که رد و بدل شده است.»

اما این دیدار حاوی چه پیامی می تواند باشد؟ جواد امام معتقد است؛«یک عده‌ای هستند که تلاش می‌کنند اساساً این ارتباطات و دیدارها فراهم نشود و صورت نگیرد و این همان بحثی نفوذ است که ما مطرح می‌کنیم، معتقدم این جریان در واقع کار دشمن را کم می‌کند و سعی می‌کند هر کسی که در دایره نظام است را به جز یک گروه خاص حذف کند و دایره خودی‌ها به شدت تنگ شده است.»

وی می گوید؛«آقای روحانی ۸ سال رئیس‌جمهور این کشور بوده است، وی با تایید سیستم‌های نظارتی و امنیتی برای شرکت در انتخابات حاضر شده و مردم به او رای داده‌اند و این واقعیت‌ها قابل حذف شدن و قابل کتمان نیست.»

از سوی دیگر این دیدار حتی با اینکه محتوای آن منتشر نشده اما حکایت از آن دارد که برخلاف ادعاها و جنجال های تندروها، رهبری حتی بر فرض انتقاد به عملکرد دولت سابق اما حسن روحانی را همچنان در درون نظام می دانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.