چرا سیب زمینی ایران از ترکمنستان برگشت خورد؟

روز گذشته رییس اتحادیه بارفروشان مشهد از برگشت خوردن سیب زمینی های ایران از ترکمنستان خبر داد و گفت که این کشور واردات سیب زمینی ایران را به دلیل استفاده از سم چینی ممنوع کرده است. خبری که اظهار نظرهای متفاوتی را به دنبال داشت ولی هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا محموله های سیب زمینی ایران از ترکمنستان برگشت داده شده یا خیر؟

چندی پیش اخباری مبنی بر بازگشت محموله های سیب زمینی از ازبکستان منتشر شد. پس از آن نیز روسیه به دلیل استفاده از چندین سم واردات فلفل را از ایران به کشورش ممنوع کرد. بعد از آن نیز اخباری مبنی بر برگشت خوردن محموله های کیوی ایران از هند به دلیل باقی مانده سموم کشاورزی منتشر شد. اخیرا هم گفته می شود که ترکمنستان هم واردات سیب زمینی ایران را ممنوع کرده است.   اخباری که برخی آن را تایید و برخی تکذیب کرده اند و این اظهار نظرهای متفاوت سوالاتی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که چرا دستگاه های مربوطه شفاف و روشن برای مردم در این زمینه روشنگری نمی کنند؟ چرا روسیه،  ازبکستان، ترکمنستان و هند به یکباره محصولات کشاورزی ایران را برگشت زده اند؟ آیا نظارتی بر  سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در کشور و محصولات صادراتی نیست ؟ آیا دستگاه های مربوطه بر سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی نظارت ندارند و آیا مردم در داخل کشور از محصولات سالمی استفاده می کنند؟

البته انتشار خبر برگشت خوردن سیب زمینی های ایران از ترکمنستان واکنش نائب رئیس اول اتاق مشترک ایران و ترکمنستان را به همراه داشت و این مقام مسئول ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که سیب زمینی صادراتی ما از کشور ترکمنستان برگشت نخورده و چنین چیزی صحت ندارد.  فقط بار سیب زمینی یک کامیون از کشور ازبکستان برگشت خورد که علت آن خاک زیاد بود اما برخی رسانه ها آن را بزرگ نمایی کردند.

سیب زمینی از ترکمنستان برگشت خورد؟

در این راستا و براساس اعلام اتاق بازرگانی تهران محمد رحیم نیازی_رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان سیب زمینی نیز با بیان اینکه چندی پیش ۳۵۰۰ تن سیب‌زمینی ایرانی از ازبکستان برگشت خورد و حالا گفته می شود که اخیرا سیب‌زمینی‌های ایرانی از ترکمنستان هم برگشت خورده گفت که هنوز جزییات این ماجرا مشخص نیست و معلوم نیست این محصولات بعد از قرنطینه به کشور بازگشته شده اند یا قبل از آن و دلیل آن چه بوده است. در روزهای آینده، اطلاعات دقیق تری از این ماجرا به دستمان می رسد. اما در این مرحله می توان سه فرضیه برای این اتفاق در نظر گرفت.

وی افزود:اول اینکه ممکن است سمی که در ایران برای محصولات کشاورزی و حالا درباره سیب زمینی استفاده شده، مورد تایید کشور مقصد نبوده باشد. این اتفاق خیلی شایع است و دلیل بر بی کیفیت بودن محصول نیست. در واقع کشورها تنها بر سر سم استفاده شده توافق ندارند، نه چیز بیشتر. به هرحال هر کشوری الگو و تعریف و قانونی برای سم استفاده شده در محصولات کشاورزی دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیب زمینی تصریح کرد:فرضیه دوم می تواند مربوط به سمی باشد که از چین وارد می شود. این احتمال وجود دارد که چین در تحویل این سم به ایران تقلب کرده باشد. یعنی سمی که تحویل داده، سمی نباشد که در ابتدا معرفی کرده است. به این شکل که ابتدا نمونه سمی که داده می شود، یک چیز است و بعد ممکن است سمی با دوزی متفاوت تحویل ایران شده باشد.

وی در ادامه گفت:فرضیه سوم بحث مافیای اقتصاد و صادرکنندگان محصولات کشاورزی دیگر کشورها و رقبای ایران است. ایران دیپلماسی اقتصادی قوی‌ای ندارد و رقیبان ما می توانند به راحتی در بازار صادراتی ما نفوذ کنند. الان بحث سر یک میوه و دو میوه یا صادرات سیب زمینی نیست، بحث بر سر کل صادرات محصولات کشاورزی ایران است. وقتی مشاهده می کنیم که طی چند وقت اخیر مدام محصولات کشاورزی ایران مانند کیوی، فلفل دلمه ای و ... به کشور بازگشت داده می شوند، فرضیه مافیای تجارت قوی تر می شود. این گروه می توانند صادرات محصولات کشاورزی ما را هدف قرار دهند تا صادرات غیرنفتی ایران هم با مشکل مواجه شود.

نیازی تصریح کرد: کیفیت سیب زمینی ایران در حد قابل قبول است، نه در همه جا اما اصولا در اکثر استان ها کیفیت بالاست. از طرفی هم ایران سال هاست این محصولات را بدون مشکل به کشورهای مختلف صادر می کرده است، این که چرا در چند روز اخیر مدام خبرهایی از بازگشت محصولات کشاورزی ایران شنیده می شود، جای سوال دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.