کاهش قیمت دلار قبل از آغاز مذاکرات

قیمت ابتدایی دلار متشکل تغییر محسوسی نسبت به متوسط روز پنج‌شنبه نداشت و ۲۷ هزار و ۱۹۸ تومان گزارش می‌شد. قیمت دلار سنا نیز در شروع معاملات امروز ۲۷ هزار و ۴۷۰ تومان بود و تنها ۲ تومان از نرخ انتهایی روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود.

قیمت سکه کاهش یافت

قیمت طلای جهانی در معاملات روز پنج‌شنبه و جمعه عملکرد خوبی داشت و در نهایت روی ۱۸۰۹ دلار قرار گرفت. اما قیمت سکه در واکنش به کاهش قیمت دلار، تغییراتی منفی را به ثبت رساند و در شروع معاملات امروز ۱۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان گزارش می‌شد. اندازه حباب قیمتی سکه نیز ۲.۵۴ درصد به دست می‌آمد که نسبتا کوچک بود.

شروع دور جدید مذاکرات و روند قیمتی دلار

تاکید مقامات آمریکایی بر این است که اگر مذاکرات احیای برجام طی چند هفته دیگر به نتیجه نرسد، باید به دنبال توافق دیگری رفت و دیگر احیای برجام در گزینه‌های آمریکا قرار نخواهد داشت، با این وجود برخی خبرهای مثبت داخلی در مورد احیای برجام به گوش می‌رسید که می‌توانست با افت قیمت دلار در شروع معاملات امروز ارتباط داشته باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس فرسایشی شدن برجام را به ضرر اقتصاد داخل دانست و وعده شنیدن خبرهای خوب از توافق را داد. بر اساس اعلام برخی شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که قصدی برای غنی‌سازی اورانیوم تا نرخ بالای ۶۰ درصد را نداریم، اما مهم‌ترین خبری که قیمت دلار را نزولی کرد، احتمالا شروع دور جدید مذاکرات در روز دوشنبه است. دور انتظار این دور از مذاکرات خیلی طولانی نشد و احتمالا همین مسئله بر قیمت دلار یک نیروی نزولی وارد کرد. باید دید آیا در این دور نیز مانند دور قبل با شروع مذاکرات فضای بازار خبری و نوسان قیمت دلار تشدید می‌شود، یا خیر.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز افت کرد. قیمت طلا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته عملکرد خوبی داشت اما قیمت سکه در واکنش به افت قیمت دلار مسیر نزولی را دنبال کرد. حباب قیمتی سکه نیز کوچک شده بود. کوچک شدن حباب قیمتی سکه از فروکش کردن انتظارات افزایشی در بازار حکایت داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.