آمریکا در صورت شکست مذاکرات چه آلترناتیوهایی دارد؟

در شرایطی که امیدها نسبت به احیای توافق هسته ای موسوم به برجام روز به روز کم رنگ تر می شود، انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام روز پنج شنبه اعلام کرد، دور جدید مذاکرات وین از روز ۲۷ دسامبر (ششم دی) از سر گرفته می شود. 

در واقع مذاکرات در روزهای آتی در شرایطی بار دیگر شروع به کار خواهد کرد که دو تن از مقامات آمریکایی مرتبط با این موضوع -جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و رابرت مالی، نماینده دولت ایالات متحده در امور ایران- طی روزهای اخیر هشدار داده اند که تنها چند هفته زمان برای احیای برجام باقی است. به همین بهانه سامی کتز، یادداشت نویس خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی با عنوان«به عقیده کارشناسان، ایران برخلاف غرب، نسبت به مذاکرات هسته ای خوش بین است» این مسئله را بررسی کرده است. 

به گفته کارشناسان، ایران معتقد است که در طول مذاکرات اخیر در شهر وین به منظور احیای توافق هسته ای -از هم پاشیده- ۲۰۱۵ موسوم به برجام، با گنجاندن گزینه لغو تحریم ها در پیش نویس موضوعات مورد بحث در دور بعدی گفتگوها امتیاز کسب کرده است. لغو تحریم‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸، زمانی که واشنگتن را از توافق خارج کرد، علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد، اولویت اصلی تهران بوده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «مذاکرات وین؛ از خوش بینی ایران تا ناامیدی غرب» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.