واکنش وزیر راه به خبر ورود شرکت‌های خارجی به ایران

در حالی که عضو شورای عالی مسکن از مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن با قیمت هر متر ۳ میلیون تومان خبر داده، وزیر راه گفت: فناوری ارزان‌سازی مسکن را وارد کشور می‌کنیم.

چند روز قبل احمد دنیامالی یکی از اعضای شورای عالی مسکن از مذاکره با شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای و اروپایی برای ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن با قیمت ۳ میلیون تومان خبر داده بود.

وی با بیان این‌که قیمت پیشنهادی سازندگان داخلی برای نهضت ملی مسکن به ازای ساخت هر مترمربع 5 میلیون و 500 هزار تومان است، افزود: در مذاکره با خارجی‌ها به قیمت کمتر از 3 میلیون تومان رسیده‌ایم.

این اظهارات عضو کمیسیون عمران مجلس واکنش انبوه‌سازان را به‌دنبال داشت. سیدمحمد مرتضوی عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان "اظهارات عضو شورای عالی مسکن منطقی نیست"گفت:‌با توجه به تورم امسال، هزینه ساخت یک متر مسکن 8 میلیون تومان است. این کار با توجه به قیمت فولاد، سیمان و دستمزدهایی که پرداخت می‌شود،‌ امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر با مدنظر قراردادن ارزش نهاده‌های ساختمانی و تورم امسال به هیچ وجه نمی‌توانیم یک مترمربع مسکن را با قیمت اعلام شده از سوی عضو شورای عالی مسکن بسازیم.

وی ادامه داد: ضمن این‌که بعید می‌دانیم با توجه به تجربه‌ همکاری با شرکت‌های خارجی در ساخت و ساز مسکن بتوانیم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با این قیمت‌ها بسازیم.با شرکت ترکیه‌ای کوزو در مسکن مهر تجربه همکاری ناموفقی داشته‌ایم و این شرکت هنوز نتوانسته بخشی از قراردادهای این طرح را به اتمام برساند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: بر اساس آمار اخیر وزارت راه و شهرسازی حدود 30 درصد از پروژه‌های مسکن مهر کوزو به پایان نرسیده،‌ اما در مقابل مبالغ خیلی بالایی به این شرکت پردخت شده است. قراردادهای این شرکت دلاری است و این اظهارنظر عضو شورای عالی مسکن به هیچ وجه منطقی نیست.

مرتضوی با یادآوری این‌که با قیمت ساخت 3 میلیون تومان خیلی فاصله داریم، اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان قیمت تمام شده هرمتربع مسکن با احتساب تمام هزینه‌های آن در سال 1400 بالغ بر 8 میلیون تومان است که 5 میلیون تومان با رقم اعلام شده عضو شورای عالی مسکن فاصله دارد.

وی با تاکید بر این‌که قطعا شرکت‌های خارجی با رویکرد استفاده از خدمات شرکت‌های ایرانی با تورم خدمات روبرو خواهند بود، گفت: باید به این نکته توجه شود که مصالح ساختمانی در داخل تولید می‌شود و امکان واردات آنها وجود ندارد. با توجه به قیمت نهاده‌های ساختمانی، ادعای ساخت مسکن نهضت ملی مسکن با قیمت 3 میلیون تومان را رد می‌کنم.

وی بیان کرد: اگر با قیمت مساوی و با شرایط برابر به شرکت‌های ایرانی و خارجی نگاه کنیم، ایرانی‌ها اولویت دارند چون در ایجاد اشتغال در اثرگذار هستند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار کرد: ورود شرکت‌های خارجی به بخش صنعت ساختمان باعث می شود تولید داخل معطل بماند و این احتمال وجود دارد که در فرآیند استفاده از مصالح ساختمانی اقبالی برای تولیدات ایرانی نباشد.همین مسئله این هشدار می‌دهد که به هیچ وجه نباید با شرکت‌های خارجی وارد معامله شویم، در واقع این اظهارات با این نیت پذیرفتنی نیست.

این در حالی است که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که هدف وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با شرکت‌های خارجی فقط ورود فناوری‌های نوین ساخت و ساز مسکن است، گفت: ما به‌دنبال ارزان‌سازی مسکن هستیم.

وی توضیح داد: قرار نیست هیچ کارگر، مهندس و مصالح ساختمانی چینی وارد کشور شود. قرار است فناوری‌‌های نوین ساخت مسکن در راستای ارزان‌سازی آن وارد شود.

وزیر راه و شهرسازی دیروز نیز با انتقاد شدید از عملکرد مرکز تحقیات راه، مسکن و شهرسازی و با تأکید بر اینکه "باید به‌سمت سیستم‌های نوین در بخش حمل‌ونقل و مسکن حرکت کنیم"، گفته بود: دربخش ساخت‌وساز مسکن کیفیت خوبی نداریم. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی 27 هکتار زمین در بهترین منطقه تهران را در اختیار دارد، این مرکز امکانات پژوهشی خوبی دارد اما با این حال کیفیت ساخت‌وساز مسکن در کشور بسیار بد است.

قاسمی توضیح داد: امروز عمر ساختمان‌های کشور 15 تا 20 سال است و ما در بحث صنعتی‌سازی مسکن مسیر دو و سه را هم طی نکردیم اما دنیا از مسیر هشت عبور کرده است.

وی با یادآوری "به‌خاطر مسئولیتم در وزارت نفت به کشورهای بزرگی از شرق و غرب دنیا سفر کرده‌ام"، گفت: در حوزه استفاده از فناوری‌های نوین مسکن عقب‌ماندگی زیادی داریم با اینکه هنوز جزئیات ورود فناوری را اعلام نکرده‌ایم برخی می‌گویند "وزارت راه می‌خواهد چینی‌ها را برای ساخت‌وساز مسکن به ایران بیاورد"، ما فقط می‌خواهیم فناوری صنعتی‌سازی را به کشور وارد کنیم و قرار نیست هیچ نیروی کار خارجی (چینی) یا کشور دیگری وارد ایران شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه زمان ساخت مسکن در کشور حداقل دو سال است، گفت: این درحالی است که در دنیا ساختمان‌های 12طبقه را در شش ماه می‌سازند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.