آمریکا: تحمل نمی‌کنیم ایران مشغول وقت‌کشی پای میز مذاکره باشد

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه بار دیگر ادعاها درباره کمبود وقت برای مذاکرات وین و بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

بلینکن طی نشست خبری در محل وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره زمان باقی‌مانده برای بازگشت به برجام ادعا کرد: «من مهلت زمانی برای این مسئله تعیین نمی‌کنم اما [زمان] بسیار بسیار بسیار کم شده است».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی ادامه داد: «توانایی بازیابی کامل مزایای برجام از طریق بازگشت به پایبندی به آن، با پیشرفت‌هایی که ایران هر روز در برنامه هسته‌ای خود انجام می‌دهد، به طور فزاینده‌ای مشکل‌ساز شده است».

وزیر خارجه آمریکا تصمیم دولت قبلی این کشور برای خروج از برجام را «بدترین تصمیم سیاست خارجی آمریکا در دهه گذشته» توصیف کرده و گفت: «در خروج از آن توافق، به ما قول داده شد که با توافق قوی‌تری جایگزین شود [و] فشار حداکثری که علیه ایران اعمال می‌شود، فعالیت‌های مخرب این کشور را در سراسر منطقه مهار می‌کند. در عوض، البته ما دقیقا شاهد برعکس آن بودیم».

بر این اساس، بلینکن با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد: «ایران از محدودیت‌هایی که برجام بر آن تحمیل کرده بود، رها شده است و به اقدامات تهاجمی خود در هر کشوری در منطقه ادامه می‌دهد».

وی درباره احتمال متوسل‌شدن واشنگتن به اقدامات دیگری علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین نیز مدعی شد: «ما فعالانه به دنبال گزینه‌ها و جایگزین‌های دیگر هستیم و چیزی که تحمل نمی‌کنیم این است که ایران به‌جای حسن‌نیت نشان دادن، مشغول وقت‌کشی پای میز مذاکره باشد».

همزمان، «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران نیز ضمن ابراز امیدواری برای ادامه پیدا کردن مذاکرات وین در اسرع وقت، گفت ما با سیستمی آماده شده‌ایم که در آن هر دو طرف بدانند چه کسی قرار است چه کاری را در چه زمانی انجام دهد. 

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین عصر جمعه به پایان رسید. در پایان این دور از گفت‌وگوها اصلاحات و دیدگاه‌های ایران در ۲ سند ارائه‌شده مورد پذیرش قرار گرفت و براساس اعلام «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران این ۲ سند مبنای مذاکرات آتی خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

دولت «جو بایدن» به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا پس از خروج از برجام علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده اما از انجام اقدامات لازم برای عقب‌گرد از آن مسیر خودداری کرده است. اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محورهای اختلافات در دورهای گذشته مذاکرات وین که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد را تشکیل می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.