اومیکرون مقاومت بوریس جانسون را می‌شکند؟

نخست وزیر انگلیس دیروز پس از جلسه ویژه کابینه گفت که حق افزایش محدودیت‌ها را برای دولت محفوظ نگه می‌دارد اما هنوز مواردی وجود دارد که پیش از اقدامات جدید باید تکلیف آن روشن شود. وی افزود که دولت «ساعت به ساعت» داده‌ها را زیر نظر دارد و از انجام اقدامات جدید ابایی نخواهد داشت.

جانسون بیان داشت: «متأسفانه باید به مردم بگویم که ما باید امکان انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم، سلامت عمومی و سازمان خدمات بهداشتی را محفوظ نگه داریم. ما در حال بررسی انواع مسائل برای مهار امکیرون هستیم و هیچ احتمالی را رد نمی کنیم.»

گفته می‌شود که نخست‌وزیر انگلیس منتظر است تا پیش از تصمیم‌گیری نهایی اطلاعات بیشتری را در مورد اومیکرون به دست آورد. دو روز پیش صادق خان، شهردار لندن، وضعیت پایتخت را با اشاره به افزایش شدید آمار مراجعه به بیمارستان‌ها اضطراری اعلام کرد. این مرحله بدین معناست که واکنش مراکز بهداشتی کشور به این حادثه باید در سطح ملی هماهنگ شود.

طبق آمار منتشر شده دیروز ۹۱ هزار و ۷۴۳ نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شده و ۴۴ نفر جان خود را از دست دادند. این میزان نسبت به بالاترین آمار ثبت شده از زمان شیوع کرونا (۹۳ هزار و ۴۵ نفر) یک کاهش جزئی نشان می‌دهد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس، روز یکشنبه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی احتمال اعمال مجدد محدودیت‌های کرونایی را رد نکرد و گفت که «هیچ تضمینی در همه‌گیری وجود ندارد».

این درحالیست که پاتریک والانس، عالی‌ترین مقام پزشکی انگلیس خواستار تشدید محدودیت های اجتماعی شد تا آمار مبتلایان و فشار روی سازمان بهداشت کشور کاهش یابد. گروه مشاوران علمی دولت برای مواقع اضطراری (سیج) هم با بیان اینکه اومیکرون "مانند قطار سریع السیر در حال حرکت است" اصرار دارد که دولت باید با تشدید محدودیت‌های کرونایی پیام روشنی را در مورد جدی بودن بحران به مردم ارسال کتد.

گمانه‌زنی‌ها درباره قرنطینه دو هفته‌ای انگلیس پس از تعطیلات کریسمس بالا گرفته است. هفته پیش گرانت شاپس، وزیر حمل‌ونقل انگلیس از احتمال تشکیل جلسه اضطراری پارلمان در ایام کریسمس برای رای‌گیری درباره تشدید محدودیت‌ها خبر داد.

اما نخست وزیر انگلیس امیدوار است که تشویق مردم به تزریق واکسن‌های تقویت کننده برای از بین بردن تهدید اومیکرون کافی باشد. دولت انگلیس اخیرا رویکرد خود را در مورد مهلت دریافت دوز سوم واکسن ضد کرونا تغییر داده و به افراد بالای ۱۸ سال توصیه کرده که پس از گذشت سه ماه از دریافت دوز دوم، واکسن تقویتی را دریافت کنند. دولت همچنین درچارچوب اقدامات پیشگیرانه، استفاده از ماسک صورت در مکان‌های سربسته را اجباری کرده و به افراد شاغل توصیه کرده که در صورت امکان از خانه کار کنند.

آیا اومیکرون حریف مقاومت دولت جانسون می‌شود؟

به طور کلی، دولت انگلیس که پس از خروج از اتحادیه اروپا بلحاظ اقتصادی تحت فشار زیادی قرار دارد، در تلاش است تا از تشدید محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی کسب و کارها جلوگیری کند. اما کارشناسان بهداشتی خواستار اقدام شفاف دولت و  اعمال محدودیت‌های سختگیرانه هستند. 

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده که نسبت به شیوع امیکرون در اروپا "بسیار نگران" است. این سازمان هشدار داده که اگر تا اسفند آینده اقدام فوری انجام نشود، ممکن است ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

دولت انگلیس تا پیش از شیوع امیکرون اصرار داشت که محدودیت‌های کرونایی دوباره اعمال نخواهد شد اما از آنجا که اوضاع کرونا قابل پیش‌بینی نیست بنظر می‌رسد که بوریس جانسون از مواضع خود عقب نشینی کرده است. وزیر دارایی انگلیس امروز از بسته اقتصادی به ارزش یک میلیارد پوند برای حمایت از بنگاه‌های تجاری رونمایی کرد. این تصمیم  می تواند نشانه زمینه چینی دولت برای اعمال محدودیت‌های تازه‌ باشد.

یک کارشناس سرشناس امور بهداشتی در انگلیس امروز به بی‌بی‌سی گفت "ما در سخت ترین، نامطمئن ترین زمان، شاید در کل همه گیری کرونا، از مارس ۲۰۲۰ هستیم. امیکرون با سرعت باورنکردنی در حال گسترش است. این یک سویه خارق العاده است، انتقال به طرز چشمگیری زیاد است، اما عدم اطمینان زیادی وجود دارد "

جرمی فارار، مدیر بنیاد خیریه جهانی ولکام بیان داشت که اگر آمار مبتلایان ظرف ۴۸ ساعت آینده کاهش نیابد، دولت جانسون باید پیش از کریسمس اقدام کند.

بر اساس گزارش‌ها امیکرون تاکنون در ۸۹ کشور جهان شایع شده است. قدرت انتقال این ویروس نسبت به سایر سویه های کرونا بیشتر است اما شدت بیماری ناشی از آن هنوز روشن نیست.
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.