گزارش بانک مرکزی از نرخ رشد اقتصادی ایران+جزئیات

بانک مرکزی امروز گزارش رشد اقتصادی ۶ ماهه اول امسال را منتشر کرد که براساس آن رشد اقتصادی به ۳.۳ درصد رسید. در این دوره رشد بخش خدمات ۵.۷ درصد، صنایع و معادل منفی ۱.۹ درصد، نفت ۱۵.۱ درصد و کشاورزی منفی ۲ درصد بود.

مرکز آمار ایران اما در گزارش دیگری که در اختلاف آماری با گزارش بانک مرکزی است،  رشد اقتصادی شش ماهه نخست سال جاری را ۵.۹ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت به ۴.۱ درصد اعلام کرد.

اختلاف آماری میان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نه در این دولت، بلکه در دولت های قبل هم نمود و مشاهده شد. اگرچه برخی آن را طبیعی و دلیل اصلی را ناشی از نحوه محاسبه آن و به نوعی روش شناسی کار میدانند، اما شکاف اختلاف ها گاها بسیار زیاد میشود که مورد تامل است.

در ارجحیت و اولویت اینکه کدام نهاد باید مرجع اصلی برای پژوهشگران، محققان یا فعالان اقتصادی باشد، هم اختلاف وجود دارد؛ بیشتر اقتصاددانان روی دقت آمار بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار تاکید دارند و بیشتر سیاستمداران مرکز آمار را مرجع واحد در همه آمار تلقی میکنند.

بحث بر سر اینکه کدام یک در اولویت باشد، هم درازدامن است و هم در وسعت این متن نمیگنجد، لذا بهتر با مروری بر گزارش های دو مرکز و روش شناسی آن ها به درک گویاتری در این خصوص رسید.

متن کامل این گزارش را با تیتر «نرخ رشد اقتصادی ایران چند است؟/ ادامه اختلاف های آماری + متن کامل» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.