باقری ضعف تفکر دیپلماتیک دارد/ مجبور شد در دو مقطع از وین به تهران برگردد

علی باقری پیش از توقف چند روزه مذاکرات اعلام کرد «هم در موضوع تحریم‌ها و هم در موضوع هسته‌ای به دو سند جدید مذاکراتی دست یافتیم که این سند، سند ۲۰ ژوئن نخواهد بود» اما مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام تغییرات ایجادشده را در پیش نویس ۲۰ ژوئن را جزئی توصیف کرد.

علی بیگدلی درباره پیش نویس جدید مذاکرات گفت: آقای عراقچی بعد از شش دور مذاکره با طرف های برجامی اعلام کرد «ما به ۸۰ درصد مشکلات فائق آمدیم»، آقای روحانی هم گفت «امروز ۲ تیرماه همه شرایط برای برداشتن تحریم ها آماده است.» متنها تیم مذاکره کننده دولت آقای رئیسی به سرپرستی آقای باقری وقتی به وین رفت استدلال اولیه اش آن بود «مذاکرات ۶ دور قبل را اصلا قبول نداریم و کل مذاکرات باید از ابتدا انجام شود» که این رویکرد موجب نگرانی طرف های برجامی شد.

وی با بیان اینکه آقای باقری از درون محفلی بیرون آمده که هرگونه مذاکره را خیانت می داند، افزود: او با یک هیأت 40 نفره به وین رفت تا نشان دهد پیام آور نویدبخشی برای مذاکرات است اما وقتی این پیام ها مطرح شد، همه ترتیب ها به هم خورد چون تمام نظراتش رد شد. او دو سند منتشر کرد. در سند لغو تحریم ها آمده بود که همه تحریم ها را آمریکا باید بردارد و لغو تحریم ها راستی آزمایی شود، آمریکا معذرت خواهی کند و خسارت و غرامت بدهد. حال آنکه این نوع موضوعات در الگوهای مذاکراتی نوین وجود ندارد بنابراین هیچ کدام از این خواسته ها جواب نداد.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: آقای باقری در نشست اخیر یک سند سومی را منتشر کرد که اگرچه درباره جزئیات آن سند خبری منتشر نشد ولی شواهد حکایت از آن می کند که آن سند هم خیلی موفقیت آمیز نبود بنابراین در این دو دور سفری که آقای باقری به وین رفت، مجبور شد در دو مقطع به تهران بگردد چون هم ضعف تفکر دیپلماتیک دارد و هم در به کارگیری شیوه های دیپلماسی نوین ناتوان است. ضمن آنکه اختیاراتش محدود است اما او صرفا پیام‌آور و پیام‌بر است. در واقع یکسری اطلاعات را از تهران می گیرد وارد مذاکره می شود و وقتی با پاسخ منفی مواجه می شود به تهران بر می گردد تا نظرات جدید را اخذ کند.

وی افزود: ایران تنها کشوری بوده که 2 بار مذاکرات را برای بازگشت به پایتخت متوقف کرده است. بر همین اساس آقای مورا اعلام کرد «وضعیت آقای باقری را درک می کنیم». معتقدم این شانس نمی تواند ادامه پیدا کند که آقای باقری با پیشنهاداتی به وین برود که مشخص است شکست می خورد و دوباره مجبور باشد به تهران بگردد.

بیگدلی درباره آینده مذاکرات گفت: باید سطح انتظارات کاهش پیدا کند چون با رویکرد تیم جدید مذاکره کننده توافق حاصل نمی شود. نکته دیگر آنکه هیچ کشوری حتی چین و روسیه نیز توانایی این را ندارند که بتوانند در قالب همکاری با ایران اقتصاد کشور ما را مصون از تحریم ها کنند. برای آنکه وضعیت اقتصاد کشور به حالت عادی برگردد راه دیگری وجود ندارد جز آنکه در جریان مذاکرات با نرمش بیشتری تیم مذاکره کننده حاضر شود و سطح انتظاراتش را نیز واقعی کند.

وی افزود: ما امروز با سه مشکل عمده مواجه هستیم. ائتلاف های جهانی جدیدی علیه ما در حال شکل گیری هستند. ثانیا مشکلات منطقه ای ما به دلیل تحریکات اسرائیل هر روز بیشتر می شود. ثالثا در داخل علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، نارضایتی هایی نیز در سایر حوزه ها دیده می شود و دولت نیز توان پاسخگویی به این مشکلات را ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.