جزییات مهم از هشتمین روز از مذاکرات وین

با وجود افزایش تحرکات هیات‌ها، انعکاس رسانه‌ای گفت‌وگوها به نسبت روزهای نخست کاهش یافته و دیپلمات‌ها به اظهارنظرهای کلی ناظر بر ادامه گفت‌وگوها بسنده می‌کنند. بر اساس شنیده‌های خبرنگار اعزامی ایرنا،  فضای مذاکرات آرام و رو به جلو در حرکت است.

این درحالیست که بر رسانه‌های تندرو مستقر در وین که تا پیش از این به نقل از دیپلمات های ناشناس اروپایی از ناامیدی سخن می گفتند و ضرب الاجل تعیین می کردند، سکوتی حاکم شده که می‌تواند حاکی از سمت و سوی مثبت مذاکرات باشد.

مذاکره کننده ارشد ایران دیشب درباره آخرین وضعیت مذاکرات در توئیتی نوشت که گفتگوهای فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد و «چند روز گذشته نشان داد که اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد.»

این تحول همزمان با موافقت ایران با نصب داوطلبانه دوربین های آژانس در تأسیسات کرج صورت می‌گیرد که فضای حاکم بر اتاق خبرنگاران مقابل محل برگزاری جلسات اعضای برجام را تحت شعاع قرار داده است.  قریب به اتفاق نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی که این روزها با دقت تحرکات مقابل هتل کوبورگ وین را زیر نظر دارند، توافق صورت گرفته را یک پیشرفت چشم‌گیر در گفت‌وگوهای فنی میان آژانس و ایران توصیف کرده‌اند.

خبرنگار الجزیره در این رابطه در اظهارنظری به ایرنا گفت: به نظر من این توافق نشان می‌دهد که ایران در مذاکرات حسن نیت دارد. می‌توان آن را به‌عنوان اقدام ایران در راستای کاهش تنش‌ها و کم کردن فضای بی‌اعتمادی میان تهران و غرب تعبیر کرد.

مذاکرات این روزها به مراحل حساسی رسیده است و پیشرفت گفت‌وگوها به میزان زیادی به اراده طرف‌های مقابل بستگی دارد.

ایالات متحده، طرفی که ۴ سال پیش به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد، با گرفتن ژست‌های خیرخواهانه در تلاش است تا به جمع مشارکت کنندگان این توافق بازگردد. طرف‌های اروپایی هم که در طول این مدت به تعهداتشان عمل نکردند در مذاکراتی که با ایران و سایر مشارکت کنندگان برجام دارند نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند.

اما جمهوری اسلامی ایران که با جدیت برای دستیابی به توافق درباره احیای مفاد برجام و رفع تحریم ها در مذاکرات حاضر شده است، تاکید دارد که امکان دست یابی به توافق درصورت اراده و جدیت طرف‌های مقابل وجود دارد.

سووالی که این روزها ذهن بیشتر ناظران و خبرنگاران را جلب کرده زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام است تا از فرصت آن برای شنیدن اظهارنظر طرف‌های مشارکت کننده در پایان سه هفته رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک استفاده کنند.

به طور معمول بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک، انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست جلسه را به صورت مشترک با مذاکره کننده ارشد ایران برعهده دارد گزارشی را درباره ماحصل کفت‌وگوها به خبرنگاران ارائه می‌دهد.

تا دیروز  شنیده‌ها حاکی از این بود که نشست کمیسیون مشترک برجام احتمالا روز جمعه برای جمع‌بندی گفت‌وگوها  برگزار می‌شود؛ اما نشست مطبوعاتی روز جمعه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره توافق با ایران، تردیدهایی رو نسبت به زمان برگزاری این جلسه مطرح کرده است.

شنیده‌ها حاکیست که ماحصل جلسات امروز میان هیات‌ها و کارشناسان می‌تواند تصویر روشن‌تری را درباره دورنمای مذاکرات ارائه کند.

هشتمین روز از مذاکرات وین؛ روند گفت‌وگوها رو به جلو

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.