کیهان: طرف غربی در مذاکرات دست بسته است

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از کیهان، نشست کمیسیون مشترک برجام پنج‌شنبه ۱۸ آذر با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴‌ و نماینده اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

«علی باقری» رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را بر عهده داشتند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، طرفین در این نشست درباره نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

رئیس تیم مذاکره‌کننده در این نشست، ضمن تشریح مبانی پیشنهادات ایران، بر جدیت و حسن نیت جمهوری اسلامی در گفت‌وگوها تأکید کرد. همچنین در این نشست مقرر شد گفت‌وگوها در خصوص متون در سطوح مختلف ادامه یابد. در این زمینه، خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری نشست مزبور در خبری نوشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که در دور جدید مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌ها، طرف‌های غربی در مقابل ابتکار عمل ایران دست‌بسته مانده‌اند و بازهم به میز مذاکره بازگشته و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شده‌اند.

طرف مقابل، اراده جدی‌تری پیدا کرده است

در همین زمینه، باقری بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران درباره این‌که آیا با نشستی که (پنج‌شنبه) برگزار شد، اراده جدی را در طرف‌های مقابل به‌خصوص اروپایی می‌بینید؟ بیان کرد: آنچه امروز احساس کردم با چیزی که روز جمعه احساس کردم متفاوت بود. احساسم این بود که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگوهای مؤثر و نتیجه‌بخش را پیدا کرده است.

باقری: ایران برای ورود به مذاکرات جدی است

باقری عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این نشست تأکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های خودش که قبلاً بیان کرده، با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای ورود در مذاکرات جدی دارد و در مورد دستیابی به توافق؛ اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، قطعاً هیچ مانعی نمی‌بیند.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده در پاسخ به این سؤال که آیا پاسخ مستدل و منطقی که ایران انتظار داشت امروز دریافت کرد؟ عنوان کرد: این باید در جلسه کارگروه‌ها بیان شود. باقری درباره کاهش شکاف‌ها نیز اظهار داشت: همین‌که طرفین اراده جدی برای استمرار گفت‌وگوها دارند نشانگر این است که دو طرف می‌خواهند مواضع به هم نزدیک شود.

اعتراض چند عضو ۱+۴ به تحریم‌های جدید آمریکا

معاون وزیر خارجه درباره اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا در میانه مذاکرات نیز اظهار داشت: «همین اقدامات غیر سازنده و تخریبی آمریکایی‌ها که در حین مذاکرات انجام شد، مورد اعتراض چند کشور عضو ۱+۴ در نشست امروز (پنجشنبه) کمیسیون مشترک قرار گرفت و آن‌ها هم این اقدام را غیر سازنده دانستند و خواستار این شدند که آمریکایی‌ها از ادامه و استمرار چنین اقداماتی که می‌تواند فضای گفت‌وگوها را تخریب کند، خودداری کنند.»

اولیانوف: جلسه کمسیون مشترک برجام سازنده بود، توانستیم برخی سوءتفاهم‌های تنش‌زا را رفع کنیم

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی پنج‌شنبه در پیامی در پیامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «نشست کمیسیون مشترک به اتمام رسید. نسبتاً کوتاه و سازنده بود. شرکت‌کنندگان شاهد شماری اشتراکات مهم در مواضع خود بودند که شامل ارتباط با لزوم نهایی کردن موفقیت‌آمیز و هرچه سریع‌تر مذاکرات وین درباره احیای برجام می‌شد».

اولیانوف همچنین در جمع خبرنگاران گفت «در نشست امروز (پنجشنبه) توانستیم شماری از سوءتفاهم‌هایی که برخی تنش‌ها را ایجاد کرده بودند، برطرف کنیم.» و «همه طرف‌ها بر تعهد خود نسبت به تلاش سازنده جهت احیا توافق هسته‌ای تأکید کردند.»

مورا: تا زمان حصول توافق به مذاکرات ادامه می‌دهیم

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام تأکید کرد که تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده تأیید کردند که تا زمان حصول توافق به مذاکرات ادامه می‌دهند. مورا در خصوص روند فعلی مذاکرات وین تصریح کرد: «دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و ما برای نزدیک‌تر کردن این دیدگاه‌ها به یکدیگر تلاش می‌کنیم. چندین پیشنهاد موردبحث قرار خواهد گرفت و آنچه حائز اهمیت است، غلبه بر اختلافات است.»

هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام همچنین در خصوص جدیت‌ها طرف‌ها برای رسیدن به توافق گفت: «حس هدفمندی جدیدی در بین هیئت‌ها برای رسیدن به توافق وجود دارد. زمان در حال گذر است و حس فوریت بیشتر و بیشتر احساس می‌شود».

رایزنی‌های باقری در وین

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان صبح پنج‌شنبه و قبل از آغاز کمیسیون مشترک برجام در نشست سه‌جانبه ایران، چین و روسیه حضور داشت و پس‌ازآن هم در دیدار دوجانبه با «انریکه مورا» در وین به گفت‌وگو نشست. باقری در توئیتی درباره دیدارهای روز پنج‌شنبه ۱۸ آذر نوشت: «روز کاری را با میزبانی یک ملاقات مفید و سازنده با مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و چین آغاز کردم. همچنین در آستانه کمیسیون مشترک دیداری هم با انریکه مورا داشتم. ایران به تعامل جدی ادامه داده و مصمم به دستیابی به توافق خوبی است که حقوق و منافع ملتمان را تأمین کند.» رئیس هیئت ایرانی در ادامه رایزنی‌های خود در وین، پنج‌شنبه‌شب هم در نشستی با حضور «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و همچنین روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) شرکت کرد و به گفت‌وگو پرداخت.

وی سه‌شنبه گذشته نیز سفری به مسکو داشت و با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه دیدار کرد و روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه نیز با همتای چینی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای چینی با بیان اینکه پیشنهادهای ایران مستند و مستدل تدوین شده، گفت: «بدیهی‌ترین اقدام طرف‌های مقابل در برابر این اقدام سازنده، اعلام نظر مستند و مستدل در مورد آن است.»

امیرعبداللهیان خطاب به بورل: تیم ایران تا وقتی لازم باشد در وین می‌ماند

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بامداد پنج‌شنبه در آستانه این دور از مذاکرات، تلفنی گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه «همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم» گفت: «هیچ پیشنهاد سازنده و روبه جلویی را از طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم»

وی گفت: تردید داریم که آیا طرف غربی اصولاً آماده رفع تحریم‌ها است، یا اینکه صرفاً به دنبال رفع یک‌طرفه نگرانی‌های خود است.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: علی باقری و تیم همراه وی برای رسیدن به توافق و رایزنی با ۴+۱ تا هر زمان که لازم باشد در وین خواهند ماند.

بورل: باید در مذاکرات سریع‌تر پیش برویم

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در صفحه شخصی خود در توییتر درباره نکته مهمی که در تماس با امیرعبداللهیان گفته، نوشت:‌ «من این احساس فوریت را بیان کردم، که برای بازگرداندن توافق باید در مذاکرات سریع‌تر پیش برویم».

امیرعبداللهیان: امروز وقت عمل است و باید به یک توافق خوب برسیم

امیرعبداللهیان پنج‌شنبه‌شب هم در صفحه اینستاگرامش درباره مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه ۴+۱ برای رفع تحریم‌ها نوشت: ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم.

وی افزود: طرف‌های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به‌اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی‌عمل داده‌اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است، اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعایی طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد. وی یادآور شد: هرچند تردید داریم که آیا طرف غربی اصولاً آماده رفع تحریم‌ها است، یا اینکه صرفاً به دنبال رفع یک‌طرفه نگرانی‌های خود است، اما اگر طرف غربی مذاکرات با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقیناً شاهد پیشرفت سریع مذاکرات خواهیم بود.

مقام ایرانی: تمام تحریم‌های ایران باید یکجا برداشته شود

به گزارش فارس به نقل از رویترز، یک مقام ارشد ایرانی در وین به خبرگزاری رویترز گفت که ایران قاطعانه بر روی خواسته‌های خود خواهد ایستاد و تمامی تحریم‌ها باید یکجا و در یک فرآیند قابل راستی‌آزمایی رفع شود. این مقام ایرانی آن‌طور که رویترز گزارش کرده، با تأکید بر این مطلب که حصول توافق به تصمیم سیاسی ایالات‌متحده بستگی دارد، گفت: «تمامی تحریم‌ها باید به‌صورت یکجا و در یک فرآیند قابل راستی‌آزمایی رفع شود». علاوه بر این، یک منبع دیگر نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده ایران هم به المیادین گفت که تهران از مطالبات خود به‌ویژه رفع کامل تحریم‌ها عقب نخواهد نشست.

توضیحات منبع ایرانی درخصوص ۴ پیش‌نویس ایران

این منبع به شبکه خبری المیادین گفت که هیئت ایرانی، دو پیش‌نویس به طرف مقابل ارائه کرده است که پیش‌نویس نخست متعلق به «رفع تحریم‌ها» و پیش‌نویس دوم «درباره مسائل هسته‌ای» است. وی تأکید کرد، این پیش‌نویس‌ها قابل‌بحث و بررسی با طرف‌های دیگر هستند، ولی ایران منتظر پاسخ طرف مقابل به این پیش‌نویس‌ها است. این منبع با اشاره به اینکه پیش‌نویس سوم درباره «راستی‌آزمایی» است، تصریح کرد، پیش‌نویس چهارم ایران درباره «تضمین‌ها» است و این پیش‌نویس هنوز به طرف مقابل تحویل داده نشده است.

این منبع در پایان گفت که اگر ایران پاسخ مثبتی نسبت به دو پیش‌نویس نخست دریافت نکند، پیش‌نویس سوم را ارائه خواهد کرد.

مسکو: آمریکا بابت تمام تخلفات برجامی جبران خسارت کند

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی گفت: می‌دانید که دولت قبلی آمریکا بود که به‌صورت یک‌جانبه از این توافق خارج شد. بنابراین بازگرداندن واشنگتن به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت جای بحث ندارد. برای تمام تخلفات ایالات‌متحده آمریکا باید جبران خسارت صورت گیرد.

واشنگتن: معتقدیم بازگشت متقابل به برجام امکان‌پذیر است

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه مدعی شد واشنگتن قصد دارد هرچه سریع‌تر این موضوع را بفهمد که آیا تهران با حسن‌نیت به مذاکرات وین بازمی‌گردد یا خیر. پرایس طی نشست خبری در این وزارتخانه گفت: هیئت آمریکایی به سرپرستی «رابرت مالی» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در امور ایران، در آخر هفته (شنبه و یکشنبه) به دیگر طرف‌های مذاکرات وین می‌پیوندد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا این مذاکرات آخرین فرصت ایران است، گفت:‌ «ما همچنان معتقدیم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام امکان‌پذیر است. به همین دلیل است که برای تکرار بعدی مذاکرات، ادامه دور هفتم در وین، برمی‌گردیم».

دیپلمات آمریکایی: با روسیه و چین درباره برجام هماهنگی می‌کنیم

«رابرت مالی» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در امور ایران بامداد پنجشنبه از گفت‌وگوی تلفنی خود با مقام‌های روسیه، چین و شورای همکاری خلیج‌فارس درباره ایران خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.