سفر آمریکایی‌ها به سئول و توکیو درباره تحریم‌های ایران

مقام‌های آمریکایی قصد دارند به کره‌جنوبی و ژاپن سفر کرده تا پایبندی آنها به تحریم‌ها علیه ایران را تقویت کنند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به «فایینشال تایمز» گفت که یک هیئت آمریکایی به کره جنوبی و ژاپن سفر خواهند کرد تا پایبندی این کشورها با تحریم‌ها علیه ایران را تقویت کنند.

کره جنوبی یکی از کشورهایی بود که پس از خروج آمریکا در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران پیوست.

این کشور در برهه‌ای از زمان که ایران برای واردات دارو و کالاهای اساسی به پول بلوکه شده خود در این کشور نیاز داشت نه تنها اجازه دسترسی به منابع مالی تهران را نداد بلکه مدعی شد ایران باید بهایی را به این کشور بابت نگهداری از پولهایش در بانک‌های کره‌جنوبی پرداخت کند.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته در کنفرانس خبری گفته بود که یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا هفته آینده در سفر به امارات ریاست هیئتی را بر عهده خواهد داشت که هدف آن تایید پایبندی این کشور حاشیه‌ای خلیج فارس به تحریم‌های ایران خواهد بود.

فایننشال تایمز در گزارش خود نوشت که امارات یکی از متحدان آمریکا در منطقه به شمار می‌آید و از سوی دیگر، بسیار از بازرگانان ایرانی نیز در این کشور همسایه به فعالیت مشغول هستند.

امارات طی ماه‌های گذشته تلاش کرده است تا روابط خود با ایران را بهبود بخشد. 

«شیخ طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات، هفته پیش به تهران سفر کرد تا نخستین سفر رسمی یک مقام اماراتی به تهران طی یک دهه گذشته به شمار آید.

 این مقام اماراتی در تهران با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

میدل‌ ایست آی در گزارشی نوشت: «سفر مقام ارشد اماراتی به دشمن شماره اسرائیل در منطقه، هشداری برای مقام‌ها در تل‌آویو به شمار می‌آید. این در حالی است که توافقنامه همکاری اقتصادی سه‌جانبه میان ترکیه، امارات و ایران پیش از این سفر طی ماه گذشته حاصل شده بود».

بر اساس توافق حاصل شده میان تهران و ابوظبی، کالاها از امارات متحده عربی از طریق خاک ایران به ترکیه منتقل شده و از آنجا نیز به اروپا حمل خواهد شد. برآورد می‌شود که این مسیر جدید حمل و نقل کالا به اروپا را یک هفته کاهش خواهد داد. برای حمل کالا از مسیر کنونی که از طریق کانال سوئز بوده، دست کم 20 روز زمان نیاز است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز همزمان با آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گزارش داد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا قصد دارد روند سخت‌گیرانه‌تری برای اجرای تحریم‌های ضد ایرانی در پیش بگیرد و در همین راستا، یک هیأت عالی رتبه از جمله «آندریا گاکی» رئیس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا را هفته آینده به امارات عربی متحده اعزام می‌کند.

مقامات آمریکایی با شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی در امارات عربی متحده که میلیاردها دلار تجارت با ایران انجام می‌دهند، دیدار خواهند کرد.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی گفته است، هیأت آمریکایی در این سفر به طرف‌های اماراتی درباره خطرات معامله با ایران هشدار دهند. 

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه  ۱+۴​ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.