ذوالنور:  بنا نداریم ملت را از چاله درآورده و به چاه بیندازیم/ مذاکرات به نتیجه می رسد

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در حاشیه جلسه علنی امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: در جلسه مشترک روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر خارجه و معاونان ایشان سه محور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یک محور بحث ارتباط با همسایگان و سایر کشورها بود که گزارش مبسوطی از سوی وزیر خارجه و معاونین ایشان ارائه شد.

وی در ادامه اظهار کرد: محور دوم دیپلماسی اقتصادی بود که گزارش قابل قبولی ارائه شد و خوشبختانه اقدامات خوبی در این مدت کوتاه صورت گرفته که ان شاءالله نتایج آن به تدریج در وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود. محور سوم در خصوص مذاکرات وین بود و گزارشی در خصوص دور اول مذاکرات که هفته گذشته پایان یافت و همچنین گزارشی در خصوص دور جدید مذاکرات که از فردا آغاز خواهد شد، ارائه شد. در این جلسه توضیحاتی در خصوص بسته محتوایی که در وین ارائه شد و رفتارهای متقابل طرفین از سوی وزیر خارجه و معاونین ایشان و اعضای کمیسیون امنیت ارائه شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که اگر طرف مقابل و به ویژه آمریکایی‌ها اراده داشته باشند و آمریکایی‌ها اخلالی ایجاد نکنند مذاکرات به نتیجه خواهد رسید چرا که اراده جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات به نفع مردم شکل گرفته و برجام احیاء شود. این‌که می‌گویم برجام احیاء شود یعنی ما هیچ مذاکره‌ای با آنها نداریم بلکه بحث ما نقد کردن چک جمهوری اسلامی در برجام است.

ذوالنور در ادامه تاکید کرد: برجام با رفع تحریم‌ها باید اجرایی شود ما هیچ چیزی خارج از برجام را طرح نکرده و از سوی طرف‌ها نیز نخواهیم پذیرفت. طرف‌های برجامی اگر صداقت به خرج دهند باید از این موضع جمهوری اسلامی استقبال کنند. این‌که جمهوری اسلامی با یک هیات پروپیمان بالای ۳۰ نفره که در همه سطوح کارشناس و همراه داشته است در وین حاضر شده، نشانگر اراده جمهوری اسلامی ایران در احیای برجام است. اگر قرار نبود که برجام را احیاء کنیم نیازی به هیاتی با این طول و عرض نبود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با دست پر به مذاکرات رفته و همین‌که طرف مقابل بعد از شنیدن نظر جمهوری اسلامی ایران می‌گویند باید برویم و با پایتخت‌های خود مشورت کنیم دلیلی بر حضور ایران با دست پر می‌باشد. ایران با اراده قوی برای رفع تحریم‌ها ورود کرده است و محکم در مسیر خود ادامه می‌دهد. در گذشته تنها یک اراده وجود داشت که برجام به هر قیمتی پذیرفته شود و این‌که شش ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد اصلا مهم نبود بلکه می‌خواستند برجام را به نام خود احیاء کنند و به ضررهای آن نیز توجه نداشتند کما این‌که اگر در آن دوره توسط دولت قبل برجام احیاء می‌شد ۵۱۷ تحریم همچنان باقی می‌ماند و این یعنی پذیرش و نهادینه کردن تحریم از سوی دولت ما. طبیعتا زمانی که آنها یک اراده داشتند یک نفر هم حضور می‌یافت کافی بود اما امروز که کار علمی و تخصصی صورت گرفته و اراده دولت احیای منافع ملت می‌باشد طبیعتا باید به شکل دیگری ظاهر شد.

وی ادامه داد: ما بنا نداریم تا ملت را از چاله درآورده و به چاه بیندازیم بنابراین با همه کارشناسان در هر سطحی در مذاکرات حاضر شدیم تا در صورت نیاز در لحظه تصمیم‌گیری شود. حضور ایران با این ترکیب یک نقطه قوت است و اجازه نمی‌دهد تا چیزی به ملت ایران تحلیل شود.

ذوالنور در پایان بیان کرد: ترامپ قبل از انتخابات تاکید کرد که برجام را پاره می‌کنم و رهبری فرمود که اگر شما برجام را پاره کنید ما آن را آتش خواهیم زد. ترامپ برجام را پاره کرد و بنده نیز به درستی براساس موضع جمهوری اسلامی ایران که در بیان قاطع رهبری جاری شد برجام را در صحن مجلس دهم آتش زدم و به این کارم نیز افتخار می‌کنم. باید عکس‌العمل درست و به موقع در برابر دشمن نشان داد. امروز نیز برجام باید احیاء شود چرا که ما هرچه که داشتیم دادیم و یک چک از آنها گرفتیم. برای تحقق حقوق ملت ایران این چک باید نقد شود و همه تحریم‌ها کنار رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.