واکنش روسیه به اقدام تازه آمریکا علیه ایران

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره نشست‌های غیر رسمی پیش از از سرگیری دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، نوشت: نشست‌های غیررسمی برای آمادگی از سرگیری دور هفتم مذاکرات وین درباره برجام در جریان هستند.

دوشنبه گذشته، هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پس از وقفه‌ای چند ماهه آغاز به کار کرد. ایران تاکید کرده است با هدف لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب در این مذاکرات حاضر می‌شود.

نشست روز جمعه پایان یافت و نتایج نشست از سوی ایران و طرف‌های مذاکرات مثبت ارزیابی شده است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از برگزاری نشست بر قصد دولت بایدن برای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی با ایران تاکید کردند.

ایران دو سند پیشنهادی راجع به لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای به طرفین مذاکرات وین ارائه کرده و منتظر دریافت پاسخ است. این دو سند پیش نویس مقدمه ای بر سند سومی خواهند بود که مربوط به موضوع راستی آزمایی لغو تحریم ها است. 

اولیانوف همچنین درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه چند شخص و نهاد ایرانی  نوشت: حتی در مدت برگزاری مذاکرات وین، آمریکا تحریم‌های جدیدی اعمال کرد و ایران هم به توسعه برنامه‌ هسته‌ای‌اش ادامه داد. این خوب نیست. زمان آن رسیده این رویه به منظور ایجاد فضایی مناسب برای احیای سریع و موفقیت‌آمیز برجام متوقف شود.

واکنش این مقام روس در پی این مطرح می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ شخص و چهار نهاد ایرانی، سوری و اوگاندایی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. این تحریم‌ها غلام‌رضا سلیمانی، حسن کرمی، سیدرضا موسوی اعظمی، لیلا واثقی، مسعود صفدری و صغری خدادی را هدف قرار داده‌اند. همچنین زندان زاهدان، زندان مرکزی اصفهان و نیروی ویژه ضد تروریسم ایران نیز در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.