واکنش عربستان به دستگیری مظنون قتل خاشقچی

به گزارش روسیا الیوم، این مقام سعودی ادعا کرد: درباره گزارش رسانه‌ها مبنی بر دستگیری مظنون قتل خاشقجی در پاریس باید گفت که در این خصوص یک شناسایی نادرست صورت گرفته است.

این مقام سعودی در ادامه ادعای خود تاکید کرد که  محکومان قتل خاشقجی در حال حاضر در حال گذراندن دوران محکومیت خود در عربستان سعودی هستند.

منابع خبری امروز سه‌شنبه گزارش داده‌اند، یکی از افراد مظنون به مشارکت در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در فرودگاهی در فرانسه دستگیر شده است.

رادیو RTL فرانسه گزارش داد، فردی که دستگیر شده سابقاً از اعضای گارد سلطنتی عربستان سعودی بوده و قصد داشته است که از فرودگاه «شارل دوگل» پاریس عازم عربستان شود. 

یک منبع در پلیس فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت که رویه‌های قضایی برای استرداد این فرد به ترکیه در دست اجرا است. 

رادیو RTL گفته نام فرد بازداشت‌شده «خالد العتیبی» است. العتیبی ۳۳ ساله، یکی از ۱۷ فردی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۴ مهرماه سال ۱۳۹۷ وی را به دلیل مشارکت در قتل خاشقچی در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 

خاشقچی دوم اکتبر ۲۰۱۸، در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید و جسدش به صورت تکه تکه شده از ساختمان کنسولگری خارج شد.

مقام‌های عربستان سعودی در ابتدا هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی بعد از ورود به کنسولگری، این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد اما مشخص شد سعودی‌ها سعی کردند با نشان دادن فیلم خروج بدل او از کنسولگری ادعا کنند که او خاشقچی بوده اما این فریب آنها فاش شد.

مقام‌های سعودی سپس به دلیل انتشار قطره‌چکانی اطلاعات در رسانه‌ها درباره کشته شدن خاشقچی مجبور شدند که اعتراف کنند او در کنسولگری کشته شد آنها البته ابتدا مدعی شدند که او در یک دعوا و مشت‌زنی کشته شد اما باز هم مجبور به تغییر روایت خود شدند و ادعا کردند یک تیم ترور در اقدامی خودسر و بدون اطلاع مقام‌های ارشد سعودی خاشقچی را کشتند.

به رغم ادعاهای عربستان سعودی، حتی گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تاکید کردند که ترور خاشقچی با اطلاعات مقام‌های ارشد سعودی به ویژه محمد بن سلمان انجام شده است.

واکنش ریاض به دستگیری مظنون قتل خاشقچی در فرانسه

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.