آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در همایش روز «دانشجو، مبارزه، خدمت» که به مناسبت روز دانشجو در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حادثه ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ ثابت کرد که دانشجو در خط مبارزاتی و در صف استکبارستیزی و آمریکازدایی قرار دارد. سرلوحه راهبردی جنبش دانشجویی مقابله با استکبار و آمریکا است. این جنش از ایثار و شهادت سه دانشجو در راه توسعه قدرت و جریان استکبار آغاز شد. 

وی افزود: آمریکا نظام و دولت مردمی را ساقط کرد و شاه را به عنوان مزدور آمریکا بر مردم ایران مسلط کرد. سه ماه و نیم پس از کودتای ۲۸ مرداد، معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران سفر کرد تا ماه عسل آن کودتا را مشاهده کند. برای تکریم از معاون رئیس جمهور آمریکا بنا شد در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ مدرک دکتری حقوق افتخاری در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به معاون رئیس جمهور آمریکا اهدا شود و در ابتدای صبح نیز سه دانشجو مقابل پای او قربانی شوند. از آن روز جنبش دانشجویی در ایران آغاز شد و سرلوحه این حرکت، استکبارستیزی و مقابله با آمریکا بود.

نماینده ولی‌وفقیه در خراسان رضوی با اشاره به عنوان این همایش ادامه داد: برخی‌ها فکر می‌کنند جریان مبارزه در یک قالب و جریان خدمت در قالب دیگر رسالت دانشجویی قرار دارد، در حالی که خدمت در راستای مبارزه واقع شده است. ظرفیت نظام ستم‌شاهی ۲۵ سال صرف مبارزه و سرکوبی این مبارزه شد. توسعه این مبارزه از فضای آکادمیک به حوزه علمیه منتقل شد و انقلاب اسلامی و نهضت امام(ره) این دو جریان را یکپارچه کرد. ظرفیت دانشجویی و روحانی کشور به یکدیگر آمیخته شد و با وجود تمام سرکوب‌گری‌هایی که دستگاه‌های امنیتی به ویژه ساواک انجام می‌دادند انقلاب به پیروزی رسید و نظام ستم‌شاهی ساقط شد.

علم‌الهدی گفت: سقوط نظام ستم‌شاهی در حقیقت براندازی یک جریان وابسته به آمریکا و مقابله با یکی از ابزارهای توسعه استکبار و استعمار آمریکا بود. مبارزه پس از آن ادامه داشت و دارد. امروزه نسبت به آن زمان جریان ما پیروز است و استکبار آمریکایی یک جریان شکست خورده محسوب می‌شود. آن روزی که جنبش آغاز شد آمریکا از نظر قدرت در چه شرایطی قرار داشت و امروز در چه شرایطی قرار دارد. قدرت ایران در آن زمان چگونه بود و در حال حاضر چگونه است. پس ما یک جریان پیروزمند در این مقابله و استکبار هستیم.

وی تصریح کرد: آمریکا از تمام امکانتاش برای سرکوبی با جریان استکبارستیزی استفاده می‌کرد، اما امروز آمریکا به نقطه‌ای رسیده که برای مبارزه هیچ ظرفیتی جز هدف قرار دادن سفره و معیشت مردم برایش باقی نمانده که این، نشان از پایان قدرت آمریکا است. آمریکا به جایی رسیده که هیچ تهاجم نظامی علیه ما ندارد و تمام فتنه‌های سیاسی‌اش بر علیه ما تا کنون شکست خورده و حتی توطئه‌های سیاسی آن در آینده هم شکست خواهد خورد. فقط به عنوان آخرین حرکتش، اقتصاد و معیشت ما را هدف قرار داده است.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: نقطه مبارزه به خدمت وصل شده است. خدمتی که به عنوان کار جهادی و بسیجی آغاز شده نقطه عطف مبارزاتی است که از ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در عرصه زندگی دانشجویی ایران آغاز شده و با انقلاب در تمام کشور توسعه پیدا کرده است. در حال حاضر استکبارستیزی در ارائه خدمات جهادی به جامعه و کمک به نظم در حل مشکلات معیشتی معنا پیدا کرده و به عنوان یک مبارزه ادامه دارد، همانطور که دانشجویان پیش‌رو مبارزات بوده‌اند، در این بعد نیز دانشجو پیش‌آهنگ و پیش‌رو است.

علم‌الهدی با اشاره به مشکلات متعدد دانشجویان در ابعاد آموزشی، پژوهشی و اجتماعی گفت: تا امروز ۴۲ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و هر مشکلی که در کشور و جامعه به وجود آمده به وسیله مردم حل شده است. آنجایی که مردم برای حل مشکلات به میدان آمدند، مشکلات حل شد و آنجایی که خواستیم با جریان حکومتی و دولتی مشکل را حل کنیم، نه تنها مشکل‌مان حل نشد بلکه بیشتر هم شده است.

وی ادامه داد: نمونه آن برجام است. در جریان برجام مردم پای کار نبودند و در جریان این قضیه حکومت پای کار بود. برخی از عزیزان مصلحت را بر این می‌دانستند که اگر تنش خود را با کشورهای غرب در مسئله جریان هسته‌ای حل کنند، مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور نیز حل خواهد شد. رهبری نیز به این موضوع اشاره داشتند که برطرف کردن تنش در مسائل هسته‌ای و موشکی مشکل را حل نخواهد کرد. برجام در جریان یک مبارزه است و مسئله هسته‌ای مطرح نیست.

امام جمعه مشهد یادآور شد: آمریکا توسط شاه بر کشور مسلط شد و نخستین جنبش و صدایی که بلند و در ۱۴ و ۱۵ آذر با تظاهرات دانشجویی در دانشگاه آغاز شد که در ۱۶ آذر برای مقابله با این حرکت سه دانشجو را مقابل معاون رئیس جمهور آمریکا شهید کردند. این مبارزه دنباله حرکتی بود که پس از کودتای ۲۸ مرداد به عنوان حرکت ضدآمریکایی انجام شد.

وی افزود: این حرکت از آن موقع آغاز شده و مبارزه آن کماکان ادامه دارد. امام (ره) این حرکت استکبارستیزی را رهبری کرده و به آن جهت دادند و جریان ستم‌شاهی که اهرم قدرت آمریکا بود سقوط کرد. سپس نظام به دست انقلاب افتاد و مبارزه کماکان ادامه داشت که دشمن مسئله هسته‌ای و موشکی را بهانه کرد و ما را مورد تهاجم اقتصادی و معیشتی قرار داد. مقام معظم رهبری نیز اشاره کردند که این موضوع ادامه همان مبارزه است و چیزی نیست که با گفت‌وگو حل شود. اگر این بهانه را از دشمن بگیرید، برای اینکه مبارزه را ادامه دهد ۱۰ چیز دیگر را نیز بهانه خواهد کرد.

علم‌الهدی بیان کرد: رهبری این موضوع را ابلاغ کردند، منتها رئیس جمهور را مردم انتخاب کرده بودند و کسی که جریان اجرایی کشور را به دست گرفته است نظر دیگری داشت. اگر مقام معظم رهبری مخالفت کرده و مقابل او را می‌گرفتند، مردم می‌گفتند که رهبر با منتخب مردم مقابله می‌کند، لذا رهبری امر کردند که به شرط نرمش قهرمانانه جلو بروید که نتیجه آن نیز همین شرایطی شده که در حال حاضر مشاهده می‌کنید. در اینجا مردم نبودند و جایی نبود که مردم حضور داشته باشند. مردم خط رهبر را قبول دارند و رهبر هم مخالف این گفت‌وگو بود. مردم در این مشکل و برنامه حضور نداشتند که جریان حکومت شکست خورد. کسانی هم که این کار را انجام دادند خائن نیستند. نظری داشتند که به خیال خود به دنبال اصلاح بودند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات دانشجویان تصریح کرد: مشکلات شما دانشجویان به وسیله خود شما حل خواهد شد. آنجایی که به مشکل برمی‌خورید با چنگ و دندان آن را حل کنید. به تمام افراد و مقامات مراجعه کنید و آن را جلو بیندازید. مشکلات خود را دیوار بن‌بست ندانید.

نماینده ولی‌وفقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: مسئله مقاله در مقابل پروژه‌های عملی مشکل بزرگ ما در جریان سیاست آموزش عالی کشور است که باید حل شود. این زمزمه نیز در فضای آموزش عالی کشور راه افتاده که معیار قرار دادن مقاله و فعالیت‌های عملی و نوآوری‌های مبتکرانه ملاک قرار نگیرد، چرا که دیکته‌ای است که از آن طرف مرزها آمده است. باید یک سلسله نوآوری‌ها، ابتکارات و فناوری‌هایی که عزیزان ما دارند بالاتر از مقاله قرار بگیرد و دانشجویان به ارتقای علمی و دانشگاهی دست یابند.

علم‌الهدی ضمن گلایه از اقدامات مسئولان خانم در دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: خواهران از ابتدای انقلاب به مجلس وارد شدند و در ۱۱ دوره مجلس نیز حضور داشتند. یک حرکت خاص برای حل مشکلات زندگی بانوان چه در فضای خانوادگی و چه در فضای کاری و اجتماعی در یازده دوره مجلس صورت نگرفته است. خیلی جالب نیست که اعضای شورای شهر خانم برای مسائل اجرایی شهر همانند مردان نظر دهند. ده‌ها کمبود برای ورزش بانوان و خواهران داریم که امکانتش دست شهرداری است. در ۲ دوره شورای شهر قبلی از اعضای شوراء خانم تقاضا داشتم که ورود کرده و اقدام کنند. این حرف و انتقادم باعث شد که در ۲ دوره گذشته راه‌اندازی پارک بانوان در مشهد آغاز شود.

وی گفت: زن ما در عرصه خانواده، اشتغال و کار باید اسلامی باشد. اینکه یک خواهر آبستن است و مدتی به او مرخصی می‌دهند مشکلی را حل نمی‌کند. عزیزان ما در مدیریت خانه ده‌ها مشکل دیگر دارند. مدیریت برای خانم خانه و کفالت برای مرد خانه تقسیم بندی شده است. اگر می‌خواهیم برای خواهران خود عرصه کار و اشتغال به وجود آوریم، باید با استفاده از زمینه‌های اسلامی از ظرفیت مازاد بر مدیریت زیندگی‌شان برای کارهای اجتماعی و اشتغال‌آفرین استفاده کنیم. مدیریت زن در خانه اصالت دارد و باید اجرا شود و مازاد بر مدیریت زندگی‌اش به کار و اشتغال کشیده شود. لذا برای یک کار زن باید بیشتر از کار یک مرد برنامه‌ریزی شود.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: کار بیرونی مردان در جهت وظیفه ذاتی آنان است، اما اشتغال بانوان مازاد بر رسالت آنان محسوب می شود. در حال حاضر خواهران در عرصه‌های مدیریت و سیاست‌گذاری کشور ورود کرده‌اند و بانوان در تصمیمات رئیس‌جمهور و استاندار برای حفظ منافع بانوان حق مداخله و اظهار نظر دارند.

علم‌الهدی با اشاره به عدم شفافیت مالی در آستان قدس رضوی که توسط یکی از دانشجویان حاضر در همایش مطرح شد، خاطرنشان کرد: شما دانشجویان ولایت‌مدار هستید، پس وقتی شائبه‌ای را مطرح می‌کنیم باید بدانیم که نسبت به چه سیستمی این شائبه مطرح می‌شود. تولیت آستان قدس رضوی با نظر مستقیم رهبری انتخاب می‌شوند و تمام دستگاه‌های وابسته به تولیت آستان قدس تحت پوشش کسی است که توسط مقام معظم رهبری منصوب شده است.

وی یادآور شد: البته آستان قدس تولیت محور است و شخص تولیت در تمام امور دخالت دارد. دولت‌های مختلف از زمان مرحوم رفسنجانی به آستان قدس رضوی بدهی‌های کلانی دارند که هر دولتی هم پای کار آمده، این بدهی‌ها اضافه شده است. ایجاد شائبه دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط آستان قدس رضوی از دولت که نمی‌دانیم صرف چه اموری شده است دور از عقل و منطق است. فضای مجازی همانند چهارراه سرگذر است و هرکسی چه راست و چه دروغ نظرش را به راحتی در این فضا منعکس می‌کند.

امام جمعه مشهد در پاسخ به سوال دانشجویی در رابطه با عدالت‌خواهی گفت: مسئله عدالت‌خواهی، آرمان انقلاب اسلامی و آرمان اسلام و قرآن کریم است. اینکه به دنبال کدام عدالت هستیم بحثش متفاوت و دارای اهمیت است. ما به دنبال عدالت اسلام و عدالت حضرت علی(ع) هستیم و مبنای ما باید همین باشد. عدل اسلام به وسیله امام علی(ع) بنا شده و اگر در جریان ولایت اسلامی باشیم، عدالت نیز قابل اجرا خواهد بود. اینکه برخی‌ها تظاهر به عدالت‌خواهی کنند، اما دستورات ولی فقیه را زیر سوال ببرند دچار انحراف شده‌اند.

علم‌الهدی در خصوص برکناری یکی از ائمه جمعه کشور به دلیل عدالت‌خواهی و مقابله با فساد که توسط دانشجوی دیگری در جلسه مطرح شده، عنوان کرد: قضیه‌ای که در رسانه‌ها و فضای مجازی منعکس شد با حقیقت تفاوت داشت. سید سعید لواسانی که صحبت‌هایی در مورد او مطرح شده بود از دستان نزدیکم است و فردی نخبه، فرهیخته و دانشگاهی محسوب می‌شود که به اصرار من امامت جمعه لواسان را قبول کرد، از روزی هم که این مسئولیت را قبول کرد، نماز جمعه لواسان متحول شد.

وی اضافه کرد: آقای لواسانی به دلیل دست داشتن یکی از اعضای ستاد نماز جمعه لواسان در بحث زمین‌خواری استعفا داد که همزمان در خطبه‌های نماز حمعه نام یکی از زمین‌خواران را بر زبان آورد. رسانه‌ها نیز عنوان کردند که مسئولین شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه او را برکنار کرده‌اند، در حالی که آقای لواسانی استعفا داده بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی نیز در خصوص مطالبه یکی از دانشجویان مادر که حقوقش زیر پا گذاشته می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی‌ها در حوزه بانوان و آقایان باید متفاوت باشد. برای خواهران باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تحصیل دانشجویان دختر منافاتی با ازدواج و مادرشدنشان نداشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.