رئیسی: عده‌ای در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند

سید ابراهیم رییسی روز سه شنبه در نشست «صریح، شفاف و دانشجویی‌ با رییس جمهور» به مناسبت روز دانشجو و به دعوت پنج تشکل دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف، در سخنانی گفت: خبر دقیق داریم که عده‌ای شبانه روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. 

رییس‌جمهوری در واکنش به سوال دانشجویی که چرا این افراد را معرفی نمی‌کنید گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر موضوع هستد. 

 رییسی ادامه داد: برخی از این افراد در داخل و برخی هم در خارج از کشور در فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند. 

وی خاطرنشان کرد: منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم، نگران وضع ارز نیستیم. 

رییس جمهور گفت: فروش نفت نیز به رغم تهدیدها و تحریم‌ها شرایط خوبی دارد و صادرات نفت و میعانات بیش از گذشته افزایش یافته است.

 رییس دولت سیزدهم تاکید کرد: اقتصاد، نان و سفره مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم.

دولت لایحه حذف ارز ترجیحی را پس نگرفته است

رییسی در ادامه این نشست اظهار کرد: لایحه حذف ارز ترجیحی با مطالعه و حساب شده تدوین و ارائه شده است و برخی مطالب مطرح شده درباره پس گرفتن آن از مجلس، صحت ندارد و خلاف واقع است. فوریت برسی این لایحه در مجلس رای نیاورده است. 

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ساماندهی یارانه و ارز به‌ویژه ارز ترجیحی و وضعیت بازار با جدیت پییگیری‌ می‌شود، تصریح کرد: اقتصاد ما نیاز به جراحی دارد و حاضریم برای سامان یافتن اقتصاد کشور و زندگی مردم از آبرویمان مایه بگذاریم.

وی با بیان اینکه باید زندگی مردم سامان یابد و آرامش بر فضای جامعه حاکم شود، گفت: هر اقدام اقتصادی که دولت بخواهد انجام دهد، مردم و فعالان اقتصادی را در جریان می گذارد.
 وی تصریح کرد: در دوگانه رضایت خواص و رضایت عموم مردم، رضایت مردم را بر رضایت خواص ترجیح می‌دهیم.

رییس دولت سیزدهم درباره برنامه دولت برای حمایت از تولید داخل هم گفت: به هیچ شرکت دولتی اجازه واردات کالاهایی را نمی‌دهیم که مشابه ‌آن با کیفیت مناسب در داخل کشور تولید می‌شود.

رییس جمهور با بیان اینکه اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد و جرم سیاسی با جرم امنیتی متفاوت است، گفت: نقد و نقدپذیری را زمینه‌ساز رشد کشور می‌دانیم و به نقدها توجه می‌کنیم.

رییس دولت سیزدهم همچنین گفت: در ماجرای حمله سایبری می خواستند فتنه بزرگی در کشور ایجاد کنند اما آنچه سبب ایجاد آرامش شد این بود که مردم احساس کردند دولت در کنار آنهاست و با همه توان تلاش می‌کند مشکل را حل کند.

رییسی افزود: امید به‌ آینده و اعتماد مردم را سرمایه بسیار ارزشمند برای دولت می دانیم و برای افزایش آن تلاش می کنیم.
 رییس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم شبانه روز کار می کند اظهار داشت: در دولت دو جلسه ستاد اقتصادی  داریم و همه اجزای تیم اقتصادی در آن حضور دارند و از نظرات کارشناسان و صاحبنظران هم بهره می بریم.

وی گفت: تیم اقتصادی دولت هماهنگ است و ما برنامه اقتصادی روشنی داریم 
رییس جمهور محوری ترین برنامه‌های دولت را سند تحول عنوان کرد که به گفته او محصول کار بیش از ۱۶ پژوهشکده و همکاری بیش از ۶۰۰ صاحبنظر بوده است. 
رییسی گفت: در این سند ۳۷ موضوع مهم کشور، مشکلات، راهبردها و راهکارها به طور دقیق مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت در همین گام نخست سند مالی بودجه۱۴۰۱ را مبتنی بر سند تحول تدوین کرده تا کسری نداشته باشد و تورم زا نباشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.