«سوچی» به ۴ سال حبس محکوم شد

«زا مین تون» سخنگوی دولت نظامی میانمار در این باره گفت که وی «به دو سال حبس تحت ماده ۵۰۵ (ب) و دو سال حبس دیگر تحت قانون بلایای طبیعی محکوم شد».

وی همچنین افزود که «وین مینت» رئیس جمهور سابق نیز به دلایل مشابه به ۴ سال حبس محکوم شده است.

ارتش میانمار با اعلام تقلب گسترده در انتخابات سال گذشته میلادی، روز یکم فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) در یک کودتای نظامی دولت غیرنظامی این کشور را سرنگون و وضعیت اضطراری یکساله اعلام کرد.

در نتیجه این اقدام، سران سابق این کشور شامل «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی و «وین مینت» رئیس جمهور این کشور بازداشت شدند. در پی این کودتا اعتراض‌های مردمی در سراسر این کشور آغاز شد که با خشونت مرگباری سرکوب شد و به مرگ صدها تن انجامید.

نظامیان میانمار اگر چه تقلب در انتخابات را در توجیه کودتا مطرح می کنند، چندین منبع و نهاد مستقل پس از بررسی روند رای‌گیری در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که شواهدی حاکی از تقلب در انتخابات نیافته‌اند.

دولت های غربی آنگ سان سوچی را نماد دموکراسی در میانمار معرفی می کنند و این در حالی است که او در دوران حکومت خود در این کشور، با هدف حفظ جایگاه، چشمانش را به روی نسل کشی سازمان یافته اقلیت مسلمان روهینگیا به دست نظامیان سرکوبگر بست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.