انتقاد شمخانی از بحران آفرینی آمریکا در منطقه در دیدار با مقامات قرقیزستان

طلعت بیک مصدق اف معاون رئیس جمهور و رییس شورای امنیت ملی قرقیزستان که برای انجام یک دیدار رسمی سه روزه به تهران سفر کرده است؛ صبح امروز با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون طیف وسیعی از همکاری های دوجانبه و منطقه ای و بین المللی با وی گفتگو کرد.

 در این دیدار طرفین بر گسترش همکاری های همه جانبه میان تهران - بیشکک در حوزه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکید کردند.

شمخانی: شرایط بغرنج کنونی منطقه حاصل سیاست‌های غلط و بحران‌آفرین آمریکاست

دریابان شمخانی در جریان این ملاقات با اشاره به اشتراکات تمدنی و منافع و تهدیدات مشترک تصریح کرد: با برنامه ریزی مناسب می توان همکاری میان دو کشور در همه سطوح را گسترش و تعمیق داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تشریح ظرفیت های ایران در حوزه های ترانزیتی، انرژی، علمی، پزشکی، فناوری، آی تی و شرکتهای دانش بنیان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همه جانبه همکاری میان دو کشور اعلام کرد.

دریابان شمخانی با اشاره به تحولات افغانستان خاطر نشان کرد، شرایط بغرنج کنونی منطقه به ویژه اوضاع افغانستان حاصل سیاست های غلط و بحران آفرین آمریکا در منطقه و بیش از ۲۰ سال تجاوز و اشغالگری واشنگتن در افغانستان است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: با توجه به لزوم ایجاد صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام را از مولفه های مهم برای تحقق چنین هدفی می دانیم.

در این دیدار مصدق اف معاون رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران بر وجود اشتراکات قابل توجه در رویکردهای منطقه ای دو کشور تاکید کرد و گفت: قرقیزستان علاقه مند است که هم زمان با استقرار دولت جدید در ایران، سطح مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را با تهران ارتقاء بدهد.

وی با اشاره به مواضع مشترک ایران و قرقیزستان در زمینه بحران افغانستان اظهار داشت: لازم است کشورهای منطقه برای جلوگیری از شکل گیری بحران انسانی، فقر مطلق و رشد تروریسم در افغانستان، کشورهای منطقه با اتخاذ ابتکارهای مشترک و هماهنگ به ایجاد ثبات در این کشور کمک کنند.

مصدق اف استفاده از بنادر جنوبی ایران برای ترانزیت کالا به قرقیزستان را در ردیف اولویتهای همکاری دو کشور عنوان کرد و افزود: همکاری های امنیتی و تبادل تجربیات برای مبارزه با تروریسم، موادمخدر و جرائم سازمان یافته از جمله زمینه های مهمی است که می تواند در دستور کار توسعه مناسبات تهران - بیشکک قرار بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.