رایزنی الکاظمی با سفیر آمریکا در عراق

دفتر نخست‌وزیر عراق امروز با صدور بیانیه‌ای در رابطه با دیدار «مصطفی الکاظمی» و «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد گفت: «نخست‌وزیر در این دیدار پیشرفت‌های حاصل شده در خصوص پایان دادن به نقش رزمی ائتلاف و انتقال به نقش مشاوره و کمک در چارچوب گفت‌وگوهای راهبردی بغداد-واشنگتن را مورد بحث و بررسی قرار داد».

اوایل امروز شنبه، محمد نوری العبد ربه سیاستمدار عراقی تأکید کرد که اجماع مردمی و سیاسی در مورد لزوم خروج کل نیروهای آمریکایی از عراق تا پایان ماه جاری میلادی وجود دارد.

همچنین به نقل از میدل ایست نیوز، فرماندهان ائتلاف بین‌المللی برای جنگ با داعش بار دیگر تأکید کردند که نیروهای عراقی نیازی به نیروهای رزمی خارجی ندارند و مأموریت این ائتلاف از جنگ میدانی به مشورت و آموزش تغییر یافته است.

این ائتلاف با انتشار یک گزارش ویدئویی مشترک با ستاد اطلاع‌رسانی نیروهای عملیات ائتلاف در آستانه خروج همه نیروهای رزمی خارجی از عراق، تأکید کرد که کمک به نیروهای عراقی به معنای مجهز ساختن نیروهای عراقی به تجهیزات و مهمات نیروهای ائتلاف نیست و کاری که مستشاران نظامی در حال حاضر می‌کنند این است که به نیروهای عراقی کمک کنند که از مهمات و تجهیزاتشان به بهترین نحو استفاده کنند.

ائتلاف افزوده که اخیرا نیروهای عراقی از فرماندهان ائتلاف برای مشارکت در «شورای تصمیم‌گیری درباره اهداف» دعوت می‌کنند و در این شورا تعیین اهداف بر اساس مهمات و سلاح‌ها و تجهیزات موجود و امکان رسیدن به هدف بررسی می‌شود و فرماندهان ائتلاف در این باره مشورت‌های لازم را می‌دهند.

در این گزارش تأکید شده که اخیرا بعد از بررسی چند هدف و رسیدن به این نتیجه این هدف‌ها پناهگاه دشمن است تصمیم گرفتند که آن هدف‌ها را با انواع تسلیحات بمباران کنند حتی بدون آنکه زمان حمله را با نیروهای ائتلاف در میان گذارند و «این نوع مستقلی از تصمیم‌گیری است که می‌توان آن را یک موفقیت شمرد».

سرهنگ ریچارد بل، معاون فرمانده ائتلاف، تأکید هم در این فیلم تأکید می‌کند که عراق دیگر نیازی به حمایت نیروهای رزمی ائتلاف ندارد و نقش ائتلاف به حمایت و مشورت و افزایش توانمندی نیروهای عراقی در مسئولیت تاریخی‌شان در جنگ با تروریست‌های داعش منحصر می‌شود.

او افزود که مشورت و کمک به معنای حضور مستشاران بلندپایه از بیش از ۳۰ کشور است که در جنگ میدانی حضور داشتند، «آنها در ستاد عملیات مشترک عراق در کنار فرماندهان عراقی حاضر می‌شوند و به آنان درباره چگونگی تعامل با مسائل پیچیده و نحوه برخورد با تروریست‌ها کمک می‌کنند».

«پیتر جیکوبنز»، مستشار نظامی هلندی در ائتلاف بین‌المللی، هم تأکید کرد که این گروه مستشاری درباره همه مسائل جنگی به افسران عراقی مشاوره می‌دهد.

سرتیپ مایکل لولیسکارد، فرمانده نیروهای ناتو در عراق، نیز از توافق با وزارت دفاع عراق درباره اهداف بلندمدت از جمله در برخی امور فنی خبر داد.

او گفت که ۱۴ هدف بلندمدت در بخش‌های آموزش و مدیریت نیروی انسانی و امنیت زنان و مبارزه با فساد و مسائل دیگر تعریف شده که با شرکای عراقی برای تحقق آنها همکاری می‌شود.

وی تأکید کرد که کار داعش به زودی پایان خواهد یافت و عراق وارد مرحله تازه‌ای می‌شود که در آن خبری از جنگ نیست.

سرهنگ «اندریا اروتمن»، مستشار ارشد ناتو، نیز تأکید کرد که دفتر ناتو در عرصه افزایش توانمندی نیروهای عراقی فعالیت می‌کند و برای تحقق دستاوردهای بلندمدت تلاش می‌کند.

او گفت که برنامه ناتو رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت نیست و برای همین با شرکای عراقی فعالیتی تنگاتنگ دارد.

بر اساس توافقات عراق و آمریکا در چهارمین دور از گفت‌وگوهای راهبردی واشنگتن و بغداد، مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق در پایان ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.