بایدن تحریم‌ها علیه ایران را به صورت مخفیانه لغو کرد!

پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن ادعا کرده که در آستانه آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای دولت جو بایدن برخی از تحریم‌ها را به صورت مخفیانه لغو کرده است.

این گزارش دولت بایدن را متهم کرده که دولت ایالات متحده بی‌سروصدا در روز نوزدهم نوامبر معافیت صادرات برق ایران به عراق از تحریم‌ها را امضا کرده است ولی تا روز بیست‌ونهم نوامبر (دقیقا هم‌زمان با آغاز مذاکرات در شهر وین) این مسئله را به اطلاع کنگره نرسانده است.

این پایگاه خبری که وابسته به محافظه‌کاران آمریکایی است بایدن را متهم به دادن امتیاز به دولت جمهوری اسلامی، در آستانه مذاکرات هسته‌ای وین کرده است. یکی از منابع ارشد آشنا به این موضوع در کنگره آمریکا به واشنگتن فری بیکن گفته که تاخیر در ارسال معافیت به کنگره نشان می‌دهد که دولت آمریکا نسبت به لغو تحریم‌ها در زمان از سرگیری مذاکرات حساس است.

بر اساس این گزارش، فرمان جدید دولت جوبایدن، معافیت صادرات نفت ایران به عراق از تحریم‌ها را برای 120 روز دیگر تمدید کرده است. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ بازه‌های زمانی معافیت از تحریم‌ها را به 60 روز کاهش داده بود.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه ایالات متحده در توجیه این معافیت تاکید کرده که فروش برق ایران به عراق «در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده» است. بر این اساس، شکست عراق در کاهش اتکای خود به برق ایران، ایالات متحده را ملزم به چشم پوشی از تحریم‌ها برای تداوم واردات برق از ایران کرده است. با توجه به چنین ملاحظاتی وزیر امور خارجه آمریکا تشخیص داده که این معافیت به نفع امنیت ملی ایالات متحده و برای امنیت ملی ایالات متحده در رابطه با عراق حیاتی است و از آن‌جا که عراق همچنان یک شریک کلیدی در منطقه است در نتیجه این معافیت، انتظار می‌رود که همکاری‌های سیاسی و اقتصادی مستمر این کشور ادامه یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.