امضای 4 سند همکاری میان ایران و سوریه

 مهدی عسگری، رییس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس، که به همراه وزیر صمت به سوریه سفر کرده بود، درخصوص ارتباط دو سویه بین ایران و سوریه با هدف افزایش رشد اقتصادی دو کشور، گفت: یکی از راه‌های مقاوم کردن اقتصاد ایران باتوجه به تحریم‌‎های ظالمانه، تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی هوشمند بویژه با همسایگان و کشورهای محور مقاومت است. 

برپایی دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دمشق

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس، به برپایی دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در دمشق که با حضور وزیر صمت افتتاح شد، اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه که به مساحت چهار هزار و ۵۹۰هزار متر مربع در حال برگزاری است، ۱۶۴ شرکت از کشورمان توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف به نمایش گذاشتند که می‌توان برپایی آن را گامی بلند در مسیر شناسایی ظرفیت‌های تولیدی ایران و ارتباط با تجار سوری ارزیابی کرد.

سوریه سرشار از فرصت‌های اقتصادی است

عسگری ادامه داد: شرکت‌هایی در زمینه صنعت ساختمان، معماری، کشاورزی، نفت گاز و پتروشیمی، تجهیزات پلیسی و امنیتی، مواد غذایی و آب و برق از کشورمان توانمندی‌‌های خود را در این نمایشگاه عرضه می‌‌نمایند. صنعت فولاد، انفورماتیک، تجهیزات فروشگاهی، موتورسیکلت و خودرو، نساجی، لوازم خانگی، بانک و بیمه دیگر غرفه‌‌های دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را تشکیل می‌‌دهند.

وی به اهمیت نقش ایران در حوزه اقتصادی سوریه اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه کشور سوریه دوره بازسازی را می‌گذراند، نقش ایران در این دوران می‌تواند مهم و استراتژیک باشد. با این وجود، متاسفانه تاکنون حضور ایران بسیار ضعیف بوده که یکی از دلایل آن به کم‌کاری مسئولین مربوط می‌شود، اساسا رویکرد اقتصادی در سفارتخانه‌های ما مورد غفلت واقع شده که با دیدارها و نشست‌های فشرده‌ای که در این سفر با مسئولین دولت، مجلس و بخش خصوصی سوریه انجام شد، در تلاشیم که بسترهای این ارتباط بهبود یابد و موانع برطرف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن به موانع موجود در این مسیر اشاره کرد و گفت: دو مسأله اصلی در مسیر توسعه روابط اقتصادی بحث حمل و نقل و ترانزیت کالا و دیگری تبادلات مالی است که قرار شد موضوع تأسیس بانک مشترک با جدیت ازسوی دولت پیگیری شود. 

عسگری درباره سایر موانع موجود هم گفت: موانع دیگری هم وجود دارد که به تدبیر و هماهنگی بین مسئولین نیاز دارد مانند موضوع استاندارد مشترک، یا مشکل تجار برای عزیمت به سوریه به دلیل نبودن خط پروازی مشخص و منظم که به یک مانع جدی در مسیر روابط تبدیل شده درحالیکه با تدبیر مسئولین مربوطه قابل حل است.

طی ماه‌های اخیر شاهد تحولات مثبت در روابط ایران و سوریه هستیم

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی خاطرنشان کرد: طی ماه‌های گذشته شاهد تحولات و تلاشهای مثبتی در روابط اقتصادی ایران و سوریه هستیم؛ سفر متقابل هیأت دوستی پارلمانی ایران و سوریه، سفر رئیس مجلس همراه با رایزنی‌های متنوع و اینک حضور هیأت ایرانی از دولت و مجلس همزمان با برپایی بزرگترین نمایشگاه اختصاصی ایران در سوریه از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

عسگری ادامه داد: این رویکرد عملیاتی برای گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه و همسو، اقدامی موثر در مسیر توسعه بازارهای صادراتی و گشایش‌های اقتصادی خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش گفت: در سفر وزیر صمت و هیأت همراه به سوریه چهار سند همکاری از جمله درباره همکاری‌های دو کشور در حوزه صنعت، استاندارد و صورتجلسه کمیته تجاری بین ایران و سوریه به امضای طرفین رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.