تاثیر واکسن کرونا بر کاهش مرگ و میر کرونا

کامران باقری لنکرانی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: اخیرا تحقیقی در یکی از مجلات معتبر مبنی بر مقایسه واکسن‌های مدرنا، فایزر، سینوفارم، اسپوتنیک، آسترازانکا و ... با یکدیگر انجام شده که نشان می‌دهد که همه این واکسن‌ها تقریبا به یک اندازه از بیماری شدید و مرگ ناشی از کرونا جلوگیری می‌کنند.

او با بیان اینکه اثرگذاری این واکسن‌ها در میزان ابتلا با همدیگر متفاوت است، تصریح کرد: هدف گذاری نخست در واکسیناسیون کرونا باید کاهش موارد شدید و کاهش مرگ باشد و نمی‌توان به هیچ یک از واکسن‌های موجود برای کاهش میزان ابتلای افراد به کرونا، ١٠٠ درصد اتکا کرد.

تاثیر واکسن کرونا بر کاهش شدت بیماری و مرگ براثر کرونا در ایران

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: واقعیت این است که واکسیناسیون در کشور ما نرخ بستری و نرخ مرگ را به شدت کاهش داده است. به طوریکه بیش از ۹۵ درصد افرادی که در ماه‌های اخیر به دلیل ابتلا به کرونا در کشور فوت کرده‌اند، کسانی بودند که یا واکسن دریافت نکرده و یا تنها یک دوز واکسن به آنها تزریق شده بود.

او با بیان اینکه بین واکسن‌های موجود در دنیا هم تفاوتی از این نظر وجود ندارد، عنوان کرد: در ایران با عوارض سینوفارم بیش از سایر واکسن‌ها آشناتر هستیم، چرا که حجم زیادی از آن استفاده شده و همچنین روش تولید آن با استفاده از ویروس غیرفعال بوده که روشی قدیمی است و به همین دلیل مجوز تزریق آن به گروه سنی ١٢ تا ١٨ سال و مادران باردار پس از هفته ١٢ بارداری صادر شد، چون تجربه جهانی در آن وسیعتر و بیشتر بود.

این پزشک فوق تخصص به نقش رمدسیویر بر درمان افراد مبتلا به COVID-۱۹ هم اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در بحث کرونا چون بیماری ناشناخته بود طی ٢٠ ماه گذشته صحبت‌های زیادی شد که بعدا در مطالعات علمی اثبات نشد یا اثبات آن شرایط خاصی را نشان داده است.

باقری‌لنکرانی ادامه داد: در خصوص رمدسیویر هم اگر در ١٠ روز اول در کسانی که درگیری ریه دارند و درگیری ریه منجر به کاهش درصد اشباع اکسیژن خون شان استفاده شود، می‌تواند موجب کم شدن نیازشان به بستری و کاهش نیاز به حمایت تنفسی شود اما در پیگیری ٢٨ روزه، تاثیر زیادی روی مرگ و میر نداشته است.

کدام واکسن کرونا بهتر است؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص میزان اثرگذاری واکسن پاستور هم گفت: طی تحقیقی که بر روی این واکسن در ایران و کوبا انجام شده، نشان می‌دهد که تزریق هر سه دوز آن می‌تواند تا ٩٥ درصد از ابتلای افراد به کرونا جلوگیری کند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید براینکه نمی‌توان تنها توصیه جدی به استفاده از یک یا چند واکسن‌ داشته باشیم، گفت: استفاده از هر واکسنی می‌تواند نرخ مرگ و میر و بستری را کاهش دهد اما واقعیت این است که اطلاعات کافی در خصوص بهتر بودن یک واکسن نسبت به دیگر واکسن‌ها وجود ندارد.

مقایسه بین سویه‌های دلتا و اُمیکرون

باقری‌لنکرانی با بیان اینکه ویروس کرونا یک ویروس چالاک و پویاست که موج‌هایی ایجاد کرد که برخی از آنها به سرعت از بین رفتند، گفت: نمی‌توان گفت که «اُ میکرون» آیا همانند دلتا خواهد شد یا نه؟ چرا که دلتا شایع ترین نوع ویروس کرونا بود و علی‌رغم اینکه منشا آن از هند بود اما به فاصله کوتاهی همه کشورها را درگیر کرد.

این پزشک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سازمان‌ بهداشت جهانی در مواجه با سویه «اُ میکرون» تاکید دارد که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون، مراقبت در ورود و خروج افراد از یک کشور به کشور دیگر نیز مدنظر قرار گیرد.

او همچنین با بیان اینکه هیچ کشوری نداشتیم که از کرونا آسیب نبینند اما میزان آن تفاوت داشت، عنوان کرد: کشورهایی که تک بعدی به مسئله کرونا نگریستند، آسیب بیشتری دیدند؛ چه کشورهایی که واکسن تنها استراتژی آنها بود، چه کشورهایی که مداخلات بهداشتی را به تنهایی مد نظر قرار داده و دنبال کردند.

این پزشک فوق تخصص افزود: در ایران نیز بهترین وضعیت مربوط به شرایطی خواهد بود که درصد پوشش واکسیناسیون افزایش یافته و محدودیت‌ها هوشمندانه باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت علوم پزشکی شیراز ابراز امیدواری کرد که موج ناساز در کشور به این مهم توجه ‌کنند که نزدن واکسن تنها به این افرد ضربه نمی‌زند بلکه برای سلامت دیگران هم اختلال ایجاد می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.