صدور ویزای توریستی ایران متوقف شد؟

همزمان با بسته شدن مرزهای هوایی ایران به روی شش کشور که ویروس "اُمکیرون" در آن‌ها شناسایی شده، نگرانی‌هایی درباره توقف دوباره صدور ویزای توریستی ایران مطرح شده است.

لیلا اژدری ـ مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی و در پاسخ به این نگرانی‌ها، تاکید کرد که صحبتی درباره توقف دوباره صدور ویزای توریستی ایران مطرح نشده است.

او افزود: ممنوعیتی که به اجرا گذاشته شده، ارتباطی با موضوع ویزای گردشگری ایران ندارد و به سفر به و از کشورهایی که سویه جدید در آن‌ها شناسایی شده و سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار سفر به این مقاصد را داده است، مربوط می‌شود.

او تاکید کرد که تصمیمی درباره توقف صدور ویزای توریستی گرفته نشده است.  

همزمان با گسترش سویه جدید کرونا، ویروسی موسوم به "اُمیکرون"، کشورهای بیشتری برای مقابله با آن، محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند. برخی از کشورها از جمله ژاپن به سرعت مرزها را به روی تمام مسافران بستند و برخی دیگر همچون آمریکا، سیاست‌های ورود مسافران خارجی را قرار است بازنگری کنند. با این وجود، سازمان جهانی بهداشت معتقد است: این ممنوعیت‌های همگانی نه تنها جلو گسترش ویروس را نخواهد گرفت، بلکه فشار سنگینی بر زندگی مردم تحمیل می‌کند و در عین حال ممکن است باعث شود کشورهای دیگری که این سویه را مشاهده می‌کنند از هراس اعمال ممنوعیت‌های مشابه اطلاعات کامل را به این سازمان گزارش نکنند.

سازمان جهانی بهداشت در عین حال در اطلاعیه تازه‌ای در آستانه تعطیلات پایان سال و کریسمس، از افراد آسیب‌پذیرِ واکسینه‌نشده از جمله سالمندان درخواست کرد که سفرهای خود را به تعویق بیاندازند.

در ایران نیز ستاد ملی مدیریت کرونا روز شنبه ۶ آذرماه ورود از شش کشور آفریقاییِ بوتسوانا، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی را به کشور ممنوع کرده است.

هرچند دکتر محمدمهدی گویا ـ رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ـ گفته است: از ایران پرواز مستقیم به این کشورها نداریم، ‌اما اعلام کردیم برای ورود فرد غیرایرانی از این کشورهای یادشده به ایران ممانعت ایجاد خواهیم کرد و ایرانی‌هایی هم که می‌خواهند مسافرت داشته باشند تا دو نوبت تست PCR منفی نداشته باشند باید در مبادی مرزی در قرنطینه بمانند. حتی ممکن است فردی تا ۱۴ روز در قرنطینه مرزی بماند. این اطلاع‌رسانی‌ها به مردم و سفارتخانه‌های ما در این کشورها انجام می‌شود.

دکتر کمال حیدری ـ معاون بهداشت وزارت بهداشت ـ هم از منع صدور ویزا برای کسانی که می‌خواهند از این کشورهای آفریقایی به ایران سفر کنند، ‌خبر داده و گفته است: یکی از شرایط ورود به کشور داشتن کارت واکسن است و طبیعتا مراجعه به کشور از کشورهای آلوده حساسیت بیشتری برای‌مان دارد و اگر فرد علائم داشته باشد، بررسی شده و از او تست گرفته می‌شود. وزارت راه، مکانی برای قرنطینه افراد آلوده در نظر گرفته است و اگر دوباره تست فرد منفی شود می‌تواند از قرنطینه خارج شود.

اعمال این محدودیت‌ها منجر به شایعه‌سازی‌هایی درباره توقف دوباره ویزای توریستی ایران شده است. صدور ویزای گردشگری ایران از اوایل سال ۱۳۹۹ با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا متوقف شده بود و ‌تنها برای اتباع خارجی که به انگیزه درمان، ‌تحصیل و تجارت قصد سفر به ایران را داشتند، ویزا صادر می‌شد. در آبان‌ماه ۱۴۰۰، یعنی پس از ۲۰ ماه توقف، صدور ویزای توریستی ایران با پیگیری‌های مکرر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به دستور رییس‌جمهور از سرگرفته شد. با این حال، پرس‌وجوها حکایت از ملاحظه و احتیاط گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر دارد. بسیاری از آژانس‌ها و گردشگران خارجی از میزان واکسیناسیون و مراقبت‌ها در ایران اطلاع دقیق و درستی ندارند و وزارت امور خارجه بسیاری از کشورها، ایران را به عنوان کشور پرخطر به لحاظ بهداشتی معرفی کرده‌اند که ملاحظه گردشگران برای سفر به این منطقه را بیشتر کرده است. تورگردانان ایران چندی پیش از وزارت امور خارجه، ‌بهداشت و گردشگری درخواست کردند اطلاعات دقیق و درست درباره پیشگیری‌ها و واکسیناسیون شهروندان ایرانی در اختیار کشورها قرار داده شود تا ترس از سفر به ایران فروکش کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.