گروسی به ایران هشدار داد!

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با فرانس‌۲۴ گفت که ایران باید به بازرسان این نهاد بین‌المللی «دسترسی بی‌قید و شرط» بدهد و اگر این کار را انجام ندهد «مشکل ایجاد خواهد شد».  

گروسی در مصاحبه با فرانس‌۲۴ گفت: «آژانس اتمی گزارشی در وین منتشر کرد که تأیید می‌کرد ایران ظرفیت تولید [اورانیوم غنی‌شده] خود در این تأسیسات به خصوص یعنی مرکز غنی‌سازی فردو را افزایش داده است. این اقدام به آنها امکان می‌دهد با سرعت بیشتری غنی‌سازی کنند و حجم مواد غنی‌شده‌شان را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.»

مدیر کل آژانس گفت: «ایران این میزان بلندپروازی را به دلیل تمام فعالیت‌های هسته‌ای که انجام داده دارا است، اما آنها باید به بازرسان من دسترسی بی‌قید و شرط بدهند. اگر این کار را انجام ندهند به مشکل برخواهیم خورد.»

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی مدعی شده بود ایران استفاده از زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ به منظور غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است.

آژانس اتمی در این گزارش تصریح کرده است:  «ایران فرایند تزریق گاز UF۶ غنی‌شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم با غنای ۵ درصد به زنجیره‌ای متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-۶ به منظور تولید UF۶ غنی‌شده به اورانیوم ۲۳۵ بیست درصدی را آغاز کرده است.»

محمد رضا غائبی سرپرست و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ساعاتی بعدتر گفت که گزارش آژانس سند فنی معمول است.

او گفت: «گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته ای کشورمان یک گزارش فنی معمول به روز رسانی در خصوص اقدامات انجام شده ای است که ایران بر اساس رویه معمول به اطلاع آژانس رسانده است.آژانس ضمن انجام راستی آزمایی منظم خود در خصوص آنها به اعضای خود اطلاع رسانی کرده است.»

گزارش قبلی آژانس اتمی حدود دو هفته پیش منتشر شد. آژانس در آن گزارش مدعی شده بود ایران میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا را افزایش داده است. 

در آن گزارش تصریح شده بود: « ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF۶ با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است»

آژانس اتمی در آن گزارش درباره سانتریفیوژهای IR-۶ در تأسیسات فردو تصریح کرده بود: «۱۶۶ سانتریفیوژ IR-۶ با ساب‌هِدِرهای اصلاح نشده در آبشار نصب شد و یک سیلندر حاوی UF۶ غنی شده به میزان U-۲۳۵ دو درصد، برای اهداف غیرفعال سازی متصل شد (که در آنجا دنباله‌ها و محصول دوباره با هم ترکیب می‌شوند)».

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند.

ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

گزارش جدید آژانس در حالی منتشر شده که  مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز دوشنبه (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد. این نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.