ریسک در بازار دلار بالا رفت

دور جدید مذاکرات احیای برجام در جریان است و ایران متن پیشنهادی خود با موضوع لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را ارائه کرد. امیر عبداللهیان معتقد است اگر غرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است، اما روند قیمتی دلار نشان می‌دهد، جهت کلی انتظارات هنوز عوض نشده است. فعالان بازار احتمالا تا پیش از انتشار یک خبر جدی در مورد نتیجه بخش بودن مذاکرات اقدام به فروش نمی‌کنند و تا آن زمان احتمال افت معنادار قیمت دلار پایین است. با توجه به سابقه تورمی اقتصاد ایران و نوسانات ناگهانی قیمت دلار در برخی از مقاطع، تعدادی از افرادی که به صورت فعال در بازار دلار و سکه حضور ندارند نیز به فکر خرید دلار و سکه افتاده‌اند، در صورتی که این افراد الان وارد بازار شوند، ریسک بالایی را متحمل شده‌اند، زیرا قیمت دلار روی بیشترین سطوح سال جاری قرار دارد و سود انتظاری پایینی برای این افراد محاسبه می‌شود. به هر روی قیمت دلار آمریکا صبح امروز باز هم بالا رفت و به ۲۹ هزار و ۳۶۰ تومان نیز رسید.

قیمت سکه امامی که عصر روز گذشته بالای مرز ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار داشت، ظهر امروز ۱۲ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان گزارش می‌شد. افت قیمت سکه در حالی اتفاق افتاد که قیمت دلار روند صعودی را دنبال می‌کرد. قیمت طلای جهانی معاملات امروز را با ثبت تغییرات منفی نسبت به عصر دیروز آغاز کرد و در ساعت ۱۲ و ۵۲ دقیقه عصر به وقت ایران در حوالی ۱۷۷۰ دلار قرار داشت. احتمالا کاهش قیمت طلا در افت قیمت سکه موثر بود.

تغییرات قیمت دلار در معاملات امروز مثبت بود، اما قیمت درهم نیز مانند قیمت سکه معاملات امروز را با ثبت تغییراتی منفی آغاز کرد. قیمت درهم در شروع معاملات امروز با افت ۳۰ تومانی نسبت به عصر روز گذشته روی ۷ هزار و ۹۷۰ تومان قرار گرفت. معادل دلاری قیمت درهم در ساعت ۱۳ عصر ۲۹ هزار و ۲۷۳ تومان به دست می‌آمد. قیمت دلار در این مقطع ۲۹ هزار و ۳۶۰ تومان بود. بر خلاف قاعده متعارف اختلاف قیمت دلار آزاد و معادل درهمی آن مثبت بود. در نتیجه قیمت دلار صبح امروز به نوعی از درهم و سکه پیشی گرفته بود و یا باید قیمت دلار بازگشت می‌کرد، یا قیمت سکه و درهم بالا می‌رفت. شکاف بین قیمت دلار سنا و آزاد قدری کوچک شد

قیمت دلار و یورو سنا در معاملات امروز به طرز معناداری رشد کرد و باعث شد شکاف بین قیمت بازار آزاد و سامانه سنا که در روزهای اخیر خیلی بزرگ شده بود قدری کوچک شود. البته اندازه شکاف نسبت به مقدار متوسط ماه‌های اخیر هنوز بزرگ است. به هر حال قیمت دلار سنا با رشد ۷۰۵ تومانی به ۲۷ هزار و ۳۲۹ تومان رسید و اختلاف آن با قیمت دلار آزاد ۲ هزار و ۳۱ تومان محاسبه می‌شد. قیمت یورو سنا نیز ۹۴۷ تومان رشد کرد و روی ۳۱ هزار و ۵۹۹ تومان قرار گرفت که هزار و ۴۹۹ تومان با قیمت یورو آزاد فاصله داشت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آزاد مسیر صعودی را دنبال کردند، اما قیمت سکه و درهم تا حوالی ظهر به طور کامل با آن همراهی نکرده بودند. قیمت دلار و یورو در سامانه سنا به طرز معناداری رشد کرد و باعث شد شکاف بین قیمت بازار آزاد و سامانه سنا قدری کوچک شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.