قاسم محبعلی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با «انتخاب» درباره پیش‌بینی خود از روند مذاکرات، عنوان کرد: «با توجه به اینکه هم ایران و هم امریکا به نوعی مذاکرات و بازگشت به برجام ۲۰۱۵ را پذیرفته‌اند، می‌توان گفت در کلیات توافقاتی صورت گرفته است و مشکل برمی‌گردد به جزئیاتی همچون برداشتن تحریم‌ها و چگونگی بازگشت ایران به تعهداتش در برجام ۲۰۱۵. اینها مشکلاتی است که هم می‌تواند حل و فصل شود و هم کل قضیه را به کلی منتفی کند.»

وی با بیان اینکه «تا وقتی که روی آخرین بند توافق نشود، نمی‌توان بر مسیر و موفقیت مذاکرات تاکید کرد»، گفت: «با این حال این گام مثبتی است و احتمال می‌ رود که مذاکرات ادامه پیدا کند. اینکه از لحاظ زمانی چه قدر طول می‌کشد، غیر قابل پیش بینی است و  باید صبر کرد تا ببینیم که چه زمانی برجام احیا می‌شود یا خیر.»

محبعلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی معتقدند ایران تحت عنوان ضمانت به دنبال لغو تحریم‌هایی همچونU Turn  است گفت: «همه اینها قابل مذاکره است. هر موضوعی که یک طرف به آن بپردازد و مطرح کند، از آن سو هم طرف مقابل یک درخواست دیگری را روی میز می‌گذارد. به طور کلی اگر قرار باشد که چارچوب برجام ۲۰۱۵ احیا شود، باید پاسخ دهم خیر، رفع کلیه تحریم‌ها عملی نیست چون در برجام اساسا چنین توافقی وجود نداشته است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مورد اینکه چرا بحث U Turn در برجام ۲۰۱۵ بحث نشده بود، اظهار کرد: «آن موقع طرفین یعنی هم ایران و هم دولت اوباما توافق کردند فقط روی برنامه هسته‌ای ایران و قطعنامه‌های شش‌گانه شورای امنیت صحبت کنند نه سایر موضوعات. می‌دانید که تحریم‌های اروپاییان، امریکاییان و حتی تحریم‌های سازمان ملل ابعاد وسیع‌تری دارد؛ برنامه‌های نظامی ایران، برنامه‌های موشکی ایران و... تحت عناوین مختلفی است و برخی با یکدیگر همپوشانی دارند.»

وی ادامه داد: «طبیعی است که آن موقع تصمیم ایران این بود که درباره موضوع دیگری مذاکره نکنند و امریکاییان هم پذیرفته بودند که فقط درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کنند و به توافقی برسند که به زعم آنان اگر ایران روزی تصمیم بگیرد از برنامه صلح‌آمیز خود عدول کند و به سمت تولید سلاح برود، چند سال زمان ببرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.