محمدباقر قالیباف امروز (پنجشنبه ۱۱ آذرماه) که به کاشمر سفر کرده است در دیدار با جمعی از نخبگان منطقه ترشیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مدرس اظهار داشت: خوشحالم که بعد از سال ها توفیق حضور در کاشمر را به مناسبت روز مجلس و ایام شهادت آیت الله مدرس پیدا کردم؛ وقتی بنده ای برای خدا کار کند و خونش جاری شود، برکاتش همانند شهادت آیت الله مدرس بعد از سال ها نیز همچنان ساری و جاری است. جامعه ای که فرهنگ جهاد و شهادت در آن حاکم باشد، هرگز فقیر نیست و با عزت زندگی می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت نقش مردم در رفع مشکلات بیان کرد: روزهای ابتدایی که در نیروی انتظامی توفیق خدمت پیدا کردم، علی رغم حضور نیروهای مختلف در منطقه شرق کشور، شاهد ناامنی ها و حتی گروگانگیری هایی بودیم، اما پس از اینکه تصمیم گرفته شد مسئولیت امنیت در این منطقه برعهده نیروی انتظامی باشد، به نیروهای مردمی گفتم که جز شما کسی نمی تواند امنیت را در این منطقه به میزان مطلوب برساند. و حدوداً پس از ۹ ماه با حضور مردم مشکل ناامنی ها حل شد.

وی با اشاره به ظرفیت های منطقه ترشیز افزود: براساس اظهارنظر کارشناسان و کارآفرینان، ظرفیت های مردمی امکان حل مشکلات را دارند و در این منطقه نیز فرصت بهره برداری از انرژی های پاک، استفاده بهینه از آب و کشت گلخانه ای وجود دارد و باید توجه کنید که راه حل رفع کمبودهای این حوزه صرفا در تهران نیست.

قالیباف با اشاره به اینکه نهاد قانونگذاری باید نظام تامین مالی در حوزه سرمایه گذاری را بازآفرینی کند، ادامه داد: این خواسته می تواند مهمترین مطالبه مردم از مجلس شورای اسلامی باشد، زیرا موانع سرمایه گذاری و ایجاد کسب و کار را برطرف می کند.

رئیس قوه مقننه گفت: ظرفیت ما در حوزه کانی های فلزی بیش از ظرفیت کشور در حوزه نفت است، اما ارتباط دولت با سرمایه گذاری های مردمی باید به صورت صحیح تعریف شود. 

وی افزود: اکنون مواد اولیه ارزان، انرژی ارزان و نیروی کار ارزان در کشور وجود دارد، اما نرخ محصول به نرخ بازار جهانی است که این مشکل نیز باید رفع شود. در شرایط فعلی همه باید به یکدیگر رحم کرده و عدالت را رعایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی می توانیم وصف انقلابی را برای مجلس و دولت استفاده کنیم که خروجی کار نیز همین موضوع را نشان دهد؛ انقلابی گری یعنی عقلانیت، عدالت و کارآمدی که در زندگی مردم نتایج آن مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه همه می دانیم که دانشگاه و دانشجو مهم است و امروز بیش از ۳۵ درصد از تحصیل‌ کردگان بیکار هستند، افزود: دانشجو باید در میدان عمل تربیت شود و اگر مراکز تولیدی ما به دانشجو یا افراد دارای تحصیلات تکمیلی نیاز دارند، باید آنها را مورد حمایت قرار دهند.

قالیباف با بیان اینکه سعی ما بر  این بود که در اعتبارات سال ۱۴۰۰ رویکرد تولید ثروت را دنبال کنیم، ادامه داد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را که در دولت قبل بود رد کردیم تا دولت آن را به نفع مردم تغییر دهد، اما آنچه که می خواسیم نشد.

وی افزود: بهرحال ما به دنبال رفع موانع هستیم تا شهرستان ها و استان ها خودشان بتوانند کار کنند و مرکز صرفاً تنظیم کننده روابط باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه در سال آینده خواهیم دید که در حوزه ثروت چه اتفاقی رخ می دهد ،گفت: روز گذشته نیز در صحن مجلس گفتم که نمی توانیم صد اولویت را در دستور کار قرار دهیم، بلکه ۳ اولویت مهم اقتصاد، آب و جمعیت را باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار دهیم تا اتفاقات مهمی در این حوزه ها رخ دهد. البته وقتی حرف از جمعیت می زنم به موالید، مهاجرت و اختلافات طبقاتی نیز توجه دارم.

وی افزود: ما در سرزمین خشک و نیمه خشکی هستیم، اما بی آب نیستیم، تاریخ نشان می دهد که فرهنگ استفاده از آب با استفاده از تکنولوژی های زمان گذشته در زندگی ایرانیان پررنگ بوده و در حوزه استفاده بهینه از آب پیشرو بوده ایم، اما امروز در این زمینه عقب تر از بقیه هستیم.

قالیباف اظهار داشت: در اقتصاد باید چند پیشران را مشخص کنیم تا این پیشران ها کل اقتصاد کشور را سرپا نگه دارند. اگر جلوی بانک ها را بگیریم تا خلق پول نکنند، همچنین اگر دولت کسری بودجه نداشته باشد، می توانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. 

وی افزود: رفتار بخش خصوصی را به گونه ای باید حل کنیم که وقتی همه و حتی رهبر معظم انقلاب نیز شخصاً آبرو می گذارند تا از تولید داخل حمایت شود و برای حمایت از صنعت داخل، ایشان ورود برخی کالاها را به داخل ممنوع می کنند، نباید شاهد این باشیم که هفته بعد یک مرتبه کالاها گران شود و عده ای سوءاستفاده کنند، این فرهنگ باید درست شود و دولت و مجلس نیز در اینجا نقش‌شان مشخص می شود، زیرا حمایت نباید به رانت تبدیل شود.

وی تاکید کرد: هیچکس نباید از سیاست‌های حمایتی، سوءاستفاده کند و باید مقابل همه آنها ولو اینکه تعداد انگشت شماری باشند بایستیم. اینها سلول های سرطانی هستند که اگر مانع رشد آنها نشویم، همه را درگیر می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاستگذاری ها باید صحیح باشد و منجر به رفع موانع شود. بازآفرینی نظام تامین سرمایه در صورت تحقق منجر به تولید ثروت می شود و اگر تولید ثروت محقق شود مشکلات منطقه، موالید، مهاجرت، اختلاف طبقاتی، آسیب های اجتماعی و عدالت سامان می یابند.

قالیباف با انتقاد از تعداد بالای پروژه های نیمه کاره گفت: براساس قیمت سال ۹۵ بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در پروژه های نیمه کاره کشور رها شده  و باعث تأسف است.

رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان گفت: من به عنوان فردی بازمانده از کاروان شهدا امروز ایستاده ام تا بدون ملاحظه با شجاعت تصمیم گیری کنیم تا جوانان و کارآفرینان به میدان بیایند و ان شاءالله بر مشکلات فائق آییم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.