چین سفیر ژاپن را احضار کرد

پس از آن که نخست وزیر سابق ژاپن تاکید کرد که کشورش و آمریکا نمی‌توانند در صورت حمله چین به تایوان بی‌تفاوت بمانند و دست روی دست بگذارند، وزارت امور خارجه چین سفیر ژاپن در پکن را برای یک نشست فوق‌العاده احضار کرد.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه چین در بیانیه اعلام کرد: هوآ چونئینگ، دستیار وزیر امور خارجه چین در دیدار با هایدیو تارومی، سفیر ژاپن در پکن اظهارات شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن را اشتباه و نقض اصول اساسی روابط میان این دو کشور دانست.

وی گفت: اظهارات آبه صریحا حق حاکمیت چین را به چالش کشیده و حمایت بی‌شرمانه‌ای از نیروهای مستقل تایوان بوده است.

هوآ چونئینگ افزود: چین قطعا با این اظهارات مخالف است و اعتراض جدی و شدید خود را به ژاپن ابلاغ کرد.

در همین حال، هیروکازو ماتسونو، دبیر اول کابینه ژاپن امروز (پنج‌شنبه) در کنفرانسی خبری در توکیو درباره این احضارها گفت: ژاپن با این اقدام چین مخالف است چرا که دولت توکیو در جایگاهی نیست که بخواهد درباره اظهارات افرادی که دیگر در دولت حضور ندارند، اظهار نظر کند.

ماتسونو افزود: سفیر ژاپن در پکن تاکید کرد که برای چین ضروری است تا درک کند در ژاپن مردمی با چنین نظرات و عقایدی وجود دارند و ژاپن نمی‌تواند دیدگاه‌های یکجانبه چین در خصوص چنین مسائلی را بپذیرد.

شینزو آبه روز چهارشنبه در نشستی مجازی که توسط یکی از اندیشکده‌های تایوان سازماندهی شده بود، گفت: یک حمله مسلحانه به تایوان، خطری جدی برای ژاپن خواهد بود.

 آبه که سال گذشته از سمت خود به عنوان نخست وزیر ژاپن کناره‌گیری کرد، رئیس بزرگترین شاخه از حزب حاکم لیبرال دموکرات است و همچنان نفوذ قابل توجهی در داخل این حزب دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.