هشدار مقام اسرائیلی درباره پیامدهای خطرناک حمله نظامی به ایران

یکی از مقامات رده بالای اطلاعاتی و نظامی پیشین در اسرائیل که در حوزه مسائل ایران مسئولیت داشته، اذعان کرده است که اسرائیل در قبال ایران سیاست اشتباهی درپیش گرفته و این مسئله موجب تسریع در برنامه اتمی جمهوری اسلامی شده است.

اشتباه محاسباتی زمینه‌ساز برخورد نظامی

روز گذشته روزنامه تایمز اسرائیل گفت‌وگویی با دنی سیترینوویچ، مسئول سابق امور ایران در سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (موسوم به امان) منتشر کرده که در طی آن او ضمن ابراز نگرانی از این‌که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در حال پیروی از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو است، هشدار داده تداوم این رویه می‌تواند مسیر برخورد نظامی را هموار کند. او پیش‌بینی کرده در این شرایط اشتباهات محاسباتی می‌تواند موجب برخورد میان دو طرف شود.

مذاکرات وین، تنها راه محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران

سیترینوویچ در این گفت‌وگو تنها راه مهار پیشروی ایران را سازش قابل اعتنای آمریکا در مذاکرات در وین دانسته تا این‌ گفت‌وگوها به نتیجه برسد.

او مدعی شده برجام با تمام نواقصش باعث محدودیت برنامه هسته‌ای ایران به میزان قابل توجهی شده بود، در حالی که در شرایط کنونی ما شاهد روند کاملا متفاوتی هستیم.

WhatsApp-Image-2021-11-24-at-2.36.17-PM-640x400

او استدلال کرده عملیات های خرابکارانه علیه تاسیسات و مقامات هسته‌ای ایران شاید در کوتاه‌مدت موجب به تاخیر افتادن این برنامه می‌شود و یا برخی پروژه‌های کوتاه مدت را متوقف می‌کند، اما این مسئله قطعی است که دستاوردهای چنین فعالیت‌هایی [برای اسرائیل] هرگز به گرد پای نتایج حاصل از برجام هم نمی‌رسد.

بی‌اعتنایی نتانیاهو نسبت به پیامدهای خروج از برجام

سیترینوویچ که در دولت نتانیاهو، مقام وابسته نظامی اسرائیل در واشنگتن را بر عهده داشت، به مدت سه سال مشغول به اشتراک گذاشتن اطلاعات ایران با دولت ایالات متحده را مشغول بود. با این وجود او اذعان دارد که در آن هنگام هم نسبت به پیامدهای ناگوار خروج از برجام به مقامات اسرائیل هشدار داده است.

3

او مدعی شده نتانیاهو برای چنین ارزیابی‌هایی هیچ ارزشی قائل نبوده و با نادیده گرفتن آن‌ها، دونالد ترامپ نسبت به خروج از برجام و برقراری کارزار فشار حداکثری علیه ایران تشویق کرده است.

تقاضای پوچ به صفر رساندن ذخایر اورانیوم

سیترینوویچ مطالبه اسرائیل برای به صفر رساندن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را یک تقاضای نابه‌جا دانسته و آن را تشبیه به این کرده که در دنیای امروز بخواهیم میزان ویروس کوید-19 را به صفر برسانیم.

او هم‌چنین اظهار داشته که در صورت حمله اسرائیل به ایران، یک جنگ منطقه‌ای به پا خواهد شد و اسرائیل آماج حملات راکتی حزب‌الله قرار خواهد گرفت.

2

سخنان  سیترینوویچ که در حال حاضر در دانشگاه رایخمن اسرائیل مشغول است در شرایطی منتشر شده که در روزهای اخیر انتقادات در اسرائیل نسبت به سیاست‌های این رژیم در قبال ایران فزونی گرفته است.

روز گذشته هم یک مقام رسمی اسرائیلی که نامش فاش نشده به کانال ۱۲ گفته بود، ترور محسن فخری‌زاده، معمار برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته، آن‌طور که اسرائیل انتظار داشت مانع از پیشرفت ایران در توسعه برنامه اتمی‌ش نشد و وضعیت کنونی پیشرفته‌ترین وضعیتی است که برنامه هسته‌ای ایران تاکنون به آن رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.