تشریح راهکار‌ها جلوگیری از ایستایی کالا در بنادر در نامه به معاون قضایی دادستان تهران

در نامه مهرداد جمال ارونقی معاون امور گمرکی کشور به محمدرضا صاحبی پسندیده ،معاون قضایی دادستان تهران آمده، ارزیابی های صورت گرفته نشان از آن دارد که عوامل و دستگاههای مختلفی در انباشت کالا در گمرکات کشور دخالت داشته اند که در صورت همکاری این دستگاهها و سازمان های مربوطه مشکل دپو کالا از بنادر برطرف خواهد شد. وی در این خصوص از «الزامات قبل از اظهار کالاها به گمرک»، «اقدامات صاحبان کالا در راستای اظهارکالا به گمرک و ترخیص آن» ، «فرآیند تشریفات گمرکی و ترخیص کالا»، «سیستم حمل و نقل کشور» و...  به عنوان عمده مشکلات حال حاضر بنادر کشور یاد کرد. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده که در راستای بررسی دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، تاکنون جلسات متعددی از سوی سازمان های ذی مدخل در امر تجارت خارجی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ بانک مرکزی و گمرک ایران برگزار و در این جلسات بر لزوم تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای انباشته شده در بنادر و گمرکات تأکید شده است. از سوی دیگر در این نشست ها با اشاره به اهمیت جلوگیری از رسوب و انباشت کالا در بنادر، گمرکات و انبارهای متعلق به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، برسازماندهی لازم به منظور تسهیل در روند ترخیص کالا و تامین نیازهای اساسی کشور در مقطع حساس کنونی تاکید لازم به عمل آمده است.

راهکارهای تعیین تکلیف کالا در بنادر

ارونقی در ادامه به این نکته اشاره کرده است که با توجه به مکاتبات انجام شده و کشف چالش های این بخش موارد زیر برای تسریع در تعیین تکلیف اقلام وارده به بنادر و گمرکات کشور ۱۳ راهکار زیر پیشنهاد می شود.

۱- پیگیری تصویب و ابلاغ مصوبه ای مبنی براینکه تاریخ ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت قبل از تاریخ حمل کالای مورد ثبت « واردات قطعی » کالاهای وارده به قلمرو سیاسی کشور به منظور سفارش باشد (به غیر از موارد استثناء).

۲- تعیین و اعلام مهلت لازم برای افتتاح مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت کالاهای وارداتی پس از ارائه درخواست سیستمی واردکنندگان کالا بصورت تجاری.

۳-ارسال اطلاعات ثبت سفارش های وزارت صنعت، معدن و تجارت در صف تخصیص بانک مرکزی از طریق سامانه جامع تجارت به گمرک جهت اظهار و ترخیص کالا در گمرک.

متن کامل این گزارش را با تیتر «13 راهکار جلوگیری از ایستایی کالا در بنادر»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.